Syoknya bercuti di Ipoh - Cerita Ita                                                             Syoknya bercuti di Ipoh Langkau ke kandungan utama

Syoknya bercuti di Ipoh

SYOKNYA BERCUTI DI IPOH

Assalamualaikum semua, cuti-cuti dalam Malaysia sangat aku sukakan, dan aku harap korang yang mana sebagai pembaca setia aku, pun suka gak cuti kat dalam negara kita ni. Bukan apa, dengan keadaan ekonomi kita sekarang ni, kita kena jimatkan kos.. Jimat kos tapi kepuasan tu ke langit barulah syok.. So kali ni aku nak kongsikan tempat-tempat yang syok yang korang boleh pergi kat Ipoh, Perak. Kalau ada plan nak ke Ipoh, artikel ni terbaik untuk korang baca.

Syoknya bercuti di Ipoh


Kalau korang minat ngan theme park korang boleh ke Taman Tema Lost World of Tambun, sebab tempat ni secara umumnya terbahagi kepada dua iaitu dry park dan wet park. Kat dry park korang boleh meningkatkan adrenalin dengan naik roller coaster yang sesuai gak untuk kanak-kanak, juga terdapat rumah hantu kalau korang nak lagi thrill. Di samping itu, korang boleh melawat Petting Zoo yang menjadi rumah untuk pelbagai jenis haiwan macam arnab, rakun, ular, zirafah, harimau dan bermacam lagi. Terdapat juga aktiviti-aktiviti lasak macam berakit, merentas hutan, meneroka gua, mendaki gunung dan banyak lagi. Kat wet park pulak ada Jungle Wave Pool yang ada kolam berombak yang terbesar di Malaysia, Adventure River pula adalah di mana korang dapat mengelilingi sungai buatan yang agak panjang dengan menaiki pelampung. Aktiviti-aktiviti lain di wet park ini adalah seperti Sandy Bay, Kids Explorabay, Cliff Racer dan Tube Raiders. Aktiviti-aktiviti ini maybe dengar macam agak lasak, tapi jangan risaulah, permainan-permainan ini dibahagikan mengikut kesesuaian umur dan kemampuan pengunjung, jadi datanglah bersama family korang ke sini untuk sama-sama korang dapat pengalaman yang tak akan dilupakan.



The Lost World Of Tambun


Berdekatan dengan Gunung Rapat dan 5 km dari bandaraya Ipoh ada satu gua batu kapur yang besar digelar Gua Kek Look Tong. Pada tahun 1960, gua ini dijadikan tapak perlombongan besi. Kini, gua ni merupakan tokong Buddha yang telah menang pelbagai anugerah disebabkan keindahan lanskap taman yang ada disebalik gua ini. Siapa menyangka akan jumpa pemandangan yang sebegitu indah sebaik sahaja korang keluar daripada terowong gua ini? Sebaik sahaja korang sampai ke taman ini, korang akan dapat mendengar kecohnya bunyi burung-burung dan angsa yang dipelihara di sini. Yang lebih cool lagi, korang boleh beriadah di sini sebab terdapat jalan yang disediakan untuk berjogging mengelilingi dua tasik yang indah. So korang boleh exercise sekaligus kat sini. Taman ini juga memiliki salah satu daripada laluan refleksologi pejalan kaki yang terpanjang di Ipoh. Waktu yang terbaik untuk korang melawat gua dan taman ini adalah pada waktu pagi supaya korang dapat menikmati keindahan taman ini di samping udara yang menyegarkan.




Rumah yang ada kat Jalan Market, Ipoh ni dipenuhi dengan ilusi optikal dan magikal yang dibuka pada tahun 2015. Masa yang diorang ambil dalam proses menyiapkan semua lukisan-lukisan adalah dalam sekitar empat bulan. Terdapat lapan orang pelukis yang terlibat dalam projek ini. Fantasy House Trick Art ada empat bahagian yang berbeza antara satu sama lain dari segi tema diorang. First sekali adalah galeri yang memaparkan bandaraya Ipoh, yang kedua adalah bahagian rumah terbalik ataupun upside-down house, yang ketiga adalah dunia fantasi dan yang terakhir sekali bertemakan Bilik Penderaan. Pasti korang pernah tengok gambar-gambar orang yang pernah datang ke tempat ini kan? Interesting gila. korang jugak akan dapat balik dengan foto-foto yang surely akan menjadi sebab staff di sini akan tolong korang ambilkan gambar free of charge.



Jadi sudah tentu kalau korang nak pergi tempat-tempat ni korang kena stay beberapa hari kat Ipoh. Tapi korang taktau nak stay kat mana? Jangan risau, kat Traveloka web apps atau smartfon apps boleh listkan hotel-hotel yang available kat Ipoh dengan harga ikut kesesuaian korang. Korang boleh buat research kat Traveloka je, dari segi review, apa yang ada kat hotel in Ipoh ni, dan juga lokasi hotel tu. Semua info ni cuma ada di hujung jari je sekarang. Jadi apa nak tunggu lagi kan? Pegi buat research cepat.

Ceritaita

Ulasan

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :) Link blog tidak dibenarkan sama sekali. Jika ada, komen anda akan dibuang atau ditandakan spam.

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat