Follow my blog with Bloglovin

Sabtu, 11 Jun 2016

5 Terapi Tekanan @ Terapi Stress dan Cara Cegah Penyakit Jantung

assalamualaikum semua,

aku terima komen dari seorang pembaca blog Cerita Ita ni... dia minta cadangan apa yang aku lakukan untuk terapi tekanan atau terapi stress bila aku dalam keadaan stress dulu... tertekan sampai aku terpaksa buat ujian ECG dan ujian hormon.... aku ada cerita di ENTY NI... keadaan masa tu memang sangat menekan... bebanan kerja yang amat tak setimpal dengan kemampuan aku masa tu sebenarnya... aku jadi tak terurus... pertambahan ahli keluarga pada masa yang sama...

selepas doktor nasihatkan aku dengan ayat yang amat menyentap jiwa tu....STRESS BOLEH MEMBUNUH... nak baca ayat dia? baca ENTRY NI ... aku terus ubah cara hidup aku supaya aku boleh hidup secara lebih sihat...oleh kerana ni bukan kali pertama orang tanya aku apa aku buat untuk terapi stress ni maka datangnya idea aku untuk tolong orang...semoga dapat beri manfaat pada sesiapa yang memerlukan ye...

Antara terapi tekanan cara yang aku cuba:


1. Bela binatang peliharaan - aku cuba bela ikan la... tapi ikan mati.... kemudian aku cuba bela kura-kura tapi sejak kura-kura melarikan diri macam malas pulak...nak bela kucing aku memang tak mampu nak jaga...takut jadi lagi stress...

2. Membaca - setakat yang aku cuba membaca memang boleh hilangkan tekanan tapi masalahnya masa pulak takde... dan satu lagi baca Al-Quran pada yang muslim...amat membantu ye... selepas solat cuba amalkan..baca dengan makna sekali..

3. Menggembirakan diri - cuba gembirakan diri anda dengan apa saja yang anda suka... walaupun benda tu nampak simple... cuba renungkan apa yang korang buat yang rasanya korang suka tapi dah lama tak buat... macam aku memang cara ni berkesan sangat-sangat... aku cuba baking dan memasak... apa saja resepi yang aku jumpa aku cuba dan aku sibukkan diri aku dengan ini.. aku bakar biskut dan kek siap berjualan lagi... tapi aku enjoy... sangat enjoy... tak rasa stress pun masa tu....







4. Berjumpa dengan orang tersayang - dalam kes aku...aku kerap balik kampung masa aku stress dulu... sekurang-kurangnya boleh la mengurangkan ketegangan bila kita dapat berbual dengan orang yang tersayang... abiskan masa di kampung pun sangat-sangat melegakan... 

5. Berzikir dan dengar bacaan ayat Al-Quran - yang ni aku rasa semua orang boleh mengamalkan dan akan rasa kesannya nanti... hati rasa sangat tenang...



dan ini pula yang disarankan oleh Pejabat Kesihatan Daerah Kuantan bagi menangani tekanan...

Pencegahan Stress atau tekanan







8 Cara Pengawalan  Tekanan @ Stress 


1. Rancang masa secara bijak.
2. Ketahui kemampuan diri.
3. Berfikiran secara positif.
4. Tangani kritikan dengan baik.
5. Buat keputusan secara bijak.
6. Kongsi masalah dengan orang lain.
7. Rancang perubahan dalam kehidupan.
8. Jalin persahabatan.

jom hidup secara sihat..... kurangkan tekanan sayangi jantung anda...

p/s masih ada sampel GC Tea percuma untuk sesiapa yang ada kencing manis atau darah tinggi yang nak cuba ye...



Cerita menarik lain

0 Luahan Ikhlas: