Socialize

Follow my blog with Bloglovin

Ahad, 28 Mei 2017

Pengalaman berpuasa kali pertama

Pengalaman berpuasa kali pertama

assalamualaikum semua, dah masuk 2 ramadhan dah hari ni.. alhamdulillah, syukur masih diberikan oleh Allah untuk sama-sama merasai kemanisan bulan Ramadhan bersama insan yang tersayang..

niat berpuasa di bulan Ramadhan


sangat bersyukur rasanya lebih-lebih lagi bila terbaca berita pasal ada keluarga yang terlibat kemalangan sebelum berbuka puasa semalam dan pasangan suami isteri tu meninggalkan anak-anak yatim piatu.. semoga ahli keluarga ini terus kuat menghadapi ujian.. 

cerita pasal ujian ni aku nak ceritakan pasal abg ngah yang baru pertama kali belajar berpuasa tahun ni.. pengalaman berpuasa ni sangat baru buat abg ngah.. sebelum ni tahun lepas aku kejut jugak untuk bangun sahur dan berpuasa tapi setiap kali kejut akan berakhir dengan tangisan.. hehehe.. jadi aku putuskan dia tak bersedia lagi.. tahun ni awal-awal aku dah bagi tau dia dah.. 

cerita di facebook aku


tapi bila aku kejut bangun semalam memang agak drama.. nasi pun makan sikit je sebab mata nak terkatup balik.. sudahnya dah sampai tengahari mula la nangis mintak berbuka.. lagi bila kami bawak ke pasaraya untuk belanja barang berbuka tengahari semalam.. melepek abis.. tambah pulak kakak husna dengan adik hadi makan aiskrim pulak dalam kereta.. dugaan betul!

muka sedih dalam kereta


sampai rumah mak shah, dia ok sikit sebab jumpa kawan-kawan tapi bila dah dalam pukul 3 tu merengek balik bila nampak kakak husna bawak air kotak ke hulu hilir.. dugaan lagi.. inilah cabaran mak yang mengasuh anak berpuasa sebenarnya.. cabaran sebenar bukan nak latih anak berpuasa tu tapi nak latih orang yang tak berpuasa supaya jangan makan depan orang yang berpuasa terutama orang yang baru nak belajar berpuasa macam abg ngah.. 

aku siap suruh abg ngah pergi mandi untuk legakan badan yang lesu tapi dia tetap taknak.. bila dah petang dalam pukul 6.45 gitu dia pergi mandi terus segar lepas tu.  siap cakap, "Patut ummi suruh saya mandi tadi, betul la lepas mandi saya jadi segar".. ceria betul muka dia masa cakap tu.. terus aku tanya balik, "Alhamdulillah.. kalau gitu boleh puasa lagi la kan esok?".. abg ngah jawab, "Boleh!".. aku cuma mampu senyum je.. 

lepas dia berbuka semalam, aku ucapkan tahniah sebab dia dah berjaya habiskan puasa satu hari.. ceria je muka dia.. dia ni memang jenis kena puji dan cakap baik-baik.. dalam hati ada taman anak yang sorang ni.. kalau aku memasak kat rumah pun dia selalu akan puji, "Sedap ummi masak.." . Tapi ayat dia tu selalu tergantung tau.. nak tau pasal apa? Pasal dia nak aku jawab balik ayat tu.. kalau aku lupa mesti dia akan tanya.. "Ummi lupa cakap alhamdulillah kan?". Sebab aku selalu kan cakap.. "alhamdulillah, terima kasih nak..". Suka betul dia dengar aku cakap macam tu rupanya.. terus senyum manis dia bila dengar.. alahai anak.. takde yang lebih menyenangkan hati selain dari melihat senyumanmu itu.. 

semoga abg ngah terus kuat untuk berpuasa selama sebulan ni ye nak.. 
Cerita menarik lain

4 Luahan Ikhlas:

nohas berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Salam Ramadhan...ragam kanak2 first time berpuasa, kena byk bersabar..kesian tengok dia nangis..

mamapp berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Sweetnya abg ngah. Tahniah abg ngah

I N A A I N A A berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Heheh comel je gelagat anak akk first day puasa.. Teringat ena masa mula2 puasa dulu

Ana Suhana berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Tahniah abg ngah. Aunty tau abg ngah kuat.