Cara-cara Menghadapi Inflasi di Malaysia - Cerita Ita                                                             Cara-cara Menghadapi Inflasi di Malaysia Langkau ke kandungan utama

Cara-cara Menghadapi Inflasi di Malaysia

Inflasi di Malaysia

Assalamualaikum semua, bila sebut je inflasi kita biasanya mengaitkan dengan kenaikan harga barang-barang keperluan. Tapi realiti sebenar, tak semua orang faham maksud inflasi dan cara-cara nak hadapi inflasi di Malaysia. Tak payah kata orang lain la.. aku sendiri pun macam tu jugak.

kadar inflasi terkini di Malaysia


Maksud Inflasi 

Kalau mengikut kamus dewan, maksud inflasi ialah situasi di mana harga barang akan makin meningkat tinggi disebabkan berlakunya pertambahan kuasa membeli. Kiranya maksud inflasi dalam bahasa mudahnya ialah bila semua orang mencari barangan yang sama pada satu-satu masa (pertambahan kuasa membeli), ianya secara tidak langsung akan menyebabkan kenaikkan barangan yang dipanggil inflasi.

Kadar Inflasi di Malaysia

Kadar inflasi di Malaysia diukur melalui Indek Harga Pengguna dan ianya adalah meningkat pada kadar 3.3 peratus pada bulan April 2023, bagaimanapun ianya turun kepada 2.4 peratus pada bulan Jun 2023 dan kadar inflasi terus kekal pada kadar 2.0 peratus pada bulan Ogos 2023. Ianya berikutan pemberian subsidi yang dijangka menurunkan sedikit kadar ini. Belum ada data mengenai kadar inflasi terkini di Malaysia selain bulan Ogos setakat ini.

kumpulan yang mempengaruhi inflasi


Apakah langkah-langkah perlu dibuat bila berlakunya inflasi?

Sebenarnya bukan ekonomi di Malaysia je terjejas dan mengalami inflasi. Ianya berlaku di seluruh dunia ketika ini. Itu yang kita tengok harga beberapa barangan utama yang mengalami kenaikkan harga yang mendadak macam beras dan lain-lain.

Cara menghadapi inflasi secara umum

Melalui pembacaan dan perbincangan, aku ada senaraikan beberapa langkah yang boleh dibuat bagi menghadapi inflasi di Malaysia.. antara langkahnya ialah mengawal kewangan supaya tidak terlalu terkesan dengan inflasi dengan cara-cara berikut :


1. Merancang Bajet: 

Mulakan dengan merancang bajet kewangan anda. Ini bermaksud anda menetapkan jumlah wang yang diperuntukkan untuk perbelanjaan bulanan seperti makanan, sewa, dan lain-lain.

tips rancang bajet


2. Menabung secara berkala: 

Selalu tetapkan sejumlah wang untuk disimpan setiap bulan. Ini adalah simpanan kecemasan anda yang boleh membantu anda mengatasi kenaikan kos hidup.


3. Memotong Perbelanjaan Tidak Penting: 

Semak semula perbelanjaan anda dan cuba mengurangkan perbelanjaan yang tidak penting seperti makanan di luar, membeli barangan mewah, atau berlangganan perkhidmatan yang tidak digunakan secara aktif. Ini paling susah nak buat tapi kena buat.


4. Menguruskan Hutang: 

Jika anda mempunyai hutang, cuba untuk mengurangkan hutang dengan membayar lebih awal. Ini akan membantu anda mengelakkan pembayaran faedah yang lebih tinggi.


5. Pelaburan Bijak: 

Belajar tentang pelaburan dan pertimbangkan pelaburan yang berpotensi memberi pulangan yang lebih tinggi daripada tingkat inflasi. Ini boleh membantu anda mengawal daya beli wang anda.


6. Pertimbangkan Pendapatan Tambahan: 

Anda boleh mencari peluang untuk menjana pendapatan tambahan, seperti bekerja sambilan atau menjalankan perniagaan kecil untuk mengimbangi peningkatan kos hidup.


7. Kaji Semula Bajet Secara Berkala: 

Bajet anda tidak mesti kekal tetap. Selalu kaji semula bajet anda dan sesuaikan dengan perubahan dalam keadaan kewangan dan inflasi.


8. Belajar dan Berpendidikan Kewangan: 

Tingkatkan pengetahuan anda tentang kewangan dan inflasi. Ini akan membantu anda membuat keputusan yang lebih bijak berkaitan dengan wang anda.


Dengan mengamalkan langkah-langkah ini, anda boleh mengawal kewangan anda dengan lebih baik dan mengurangkan kesan inflasi pada kesejahteraan kewangan anda. Tapi ada juga langkah jangka masa pendek tips menghadapi inflasi dalam Malaysia dengan situasi semasa. Terutamanya tips berbelanja dalam keadaan inflasi supaya kita tidak berapa terkesan dengan inflasi contohnya:


Tips berbelanja dengan bijak ketika menghadapi inflasi 


1. Merancang Senarai Belanjaan: 

Sebelum pergi membeli-belah, buat senarai belanjaan yang mengandungi barangan yang anda perlukan. Ini akan membantu anda mengelakkan pembelian impulsif.


2. Bandingkan Harga: 

Selalu bandingkan harga di beberapa kedai atau dalam talian sebelum membuat keputusan pembelian. Ini membolehkan anda mencari harga yang lebih baik. Yang ni selalu la aku buat.


3. Gunakan Kad Diskaun atau Loyalti: 

Jika anda mempunyai kad diskun atau program loyalti, gunakannya untuk mendapatkan penjimatan tambahan.


4. Cari Tawaran dan Promosi: 

Pantau promosi dan tawaran istimewa dari kedai-kedai. Ini termasuk harga diskaun, beli satu percuma satu, atau tawaran istimewa lain. Kalau di bandar-bandar kecik yang pasarayanya tak banyak agak mencabar ya.


5. Beli dalam Kuantiti Besar: 

Jika mungkin, beli barangan dalam kuantiti besar untuk mendapatkan harga yang lebih rendah per unit.


6. Makan di Rumah: 

Betul sangat-sangat. Cubalah masak dan makan di rumah sekerap yang boleh. Ini boleh membantu anda mengelakkan perbelanjaan berlebihan di restoran.


7. Pantau Harga Barangan Asas: 

Selalu pantau harga barangan asas seperti beras, gula, dan minyak masak. Beli apabila harga rendah dan simpan dalam kuantiti yang mencukupi. Macam kami la terkujat bila tengok harga beras baru ni. Siap beras yang biasa beli pun hilang dari radar.


8. Beli Barangan Generik: 

Produk generik atau jenama yang kurang terkenal biasanya lebih murah daripada jenama terkenal, tetapi kualiti mungkin sama baik. Yang ni memang bagus sangat-sangat. Elakkan penggantungan kepada jenama tertentu.


9. Kendalikan Impuls Beli: 

Ingatkan diri anda untuk tidak membuat pembelian impulsif. Fikirkan dua kali sebelum membeli sesuatu yang tidak anda perlukan. Sangat-sangat mencabar bila sesorang tu kuat berbelanja.


10. Beli dalam Talian: 

Beli barangan dalam talian boleh menjadi lebih murah dan senang. Pastikan anda membeli dari penjual yang dipercayai.


11. Pertimbangkan Alternatif: 

Pertimbangkan alternatif yang lebih menjimatkan seperti membaiki barang yang rosak daripada membeli yang baru.


12. Rancang Bajet Belanjaan: 

Tetapkan jumlah wang yang boleh anda belanjakan setiap bulan untuk memastikan anda tidak melepasi had belanjaan anda.


Semoga dengan mengamalkan tips ini, kita semua boleh berbelanja dengan bijak dan mengelakkan pembaziran wang, walaupun ketika menghadapi inflasi. Boleh juga kalau nak buat perancangan awal menggunakan bantuan tips perancangan kewangan. Didoakan juga semoga kita berjaya mengharungi fasa inflasi yang sukar ni.

Ceritaita






Ulasan

  1. sana sini brg naik berganda2 inflasinya dah ni.. jom membeli secara bijak

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :) Link blog tidak dibenarkan sama sekali. Jika ada, komen anda akan dibuang atau ditandakan spam.

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat