Proton X90 Menaikkan Kembali Imej Proton? - Cerita Ita                                                             Proton X90 Menaikkan Kembali Imej Proton? Langkau ke kandungan utama

Proton X90 Menaikkan Kembali Imej Proton?

Imej Proton Kembali Dengan Proton X90?




Assalamualaikum semua, lama dah nak menulis pasal proton. Kami adalah pengguna tegar Proton sejak tahun 2005. Jadi rasanya tak salah kalau nak buat sedikit perkongsian mengenai jenama kereta nombor satu Malaysia sejak dulu lagi ni. Sehingga akhirnya munculnya model yang terbaru Proton iaitu X90 , proton dikatakan telah berjaya menaikkan imej mereka.


Sejarah Proton



Proton ialah sebuah syarikat pembuatan kereta Malaysia yang terkenal. Sejarah syarikat ini bermula pada tahun 1983 dan telah memainkan peranan penting dalam sejarah Malaysia. Kerana ianya adalah syarikat pertama yang mengeluarkan kereta di Malaysia.

Pada asalnya, Proton dikenali sebagai "Perusahaan Otomobil Nasional" atau lebih dikenali sebagai "Pernas". Pada masa itu, kereta di Malaysia kebanyakannya adalah kereta import, dan kerajaan Malaysia mahu membangunkan industri automobil tempatan.


Kereta Pertama Malaysia

Proton mengeluarkan kereta pertamanya, Proton Saga, pada tahun 1985. Ia adalah satu kejayaan besar bagi Malaysia kerana menjadi negara pertama di Asia Tenggara yang mempunyai syarikat pembuatan kereta sendiri.

Proton terus berkembang dan mengeluarkan lebih banyak model kereta termasuk Wira, Satria, Persona, dan banyak lagi. Mereka juga menjual kereta mereka ke pelbagai negara di seluruh dunia. Selain itu, Proton juga mempunyai kerjasama dengan syarikat automobil antarabangsa seperti Mitsubishi, Citroen, dan Geely. Ini membantu mereka meningkatkan kualiti dan teknologi kereta mereka.

Proton telah menjadi satu sebahagian penting dalam ekonomi Malaysia, menyediakan ribuan pekerjaan dan menyokong banyak pembekal tempatan. Mereka juga terus berusaha untuk meningkatkan dan memodenkan produk mereka untuk bersaing di pasaran global. Jadi, Proton adalah cerita kejayaan dalam usaha Malaysia untuk membangunkan industri automobil tempatan dan menjadi sebahagian daripada identiti negara kita.


Model Proton di Malaysia




Senarai model Proton yang telah ada di pasaran Malaysia sejak tahun 1983 sehingga September 2021:


1. Proton Saga (1985):

   Saga merupakan model pertama yang dikeluarkan oleh Proton pada tahun 1985. Ia menjadi kereta nasional Malaysia yang sangat popular. Dalam tahun-tahun seterusnya, model Saga telah mengalami pelbagai peningkatan dan pengemaskinian.


2. Proton Wira (1993):

   Wira merupakan model yang sangat berjaya dan ikonik bagi Proton. Ia dilancarkan pada tahun 1993 dan terkenal dengan pelbagai varian termasuk sedan dan hatchback.


3. Proton Perdana (1995):

   Proton Perdana diperkenalkan pada tahun 1995 dan digunakan sebagai kereta rasmi bagi kerajaan Malaysia. Ia kemudian mengalami pelbagai penyegaran dan pengemaskinian.


4. Proton Satria (1994):

   Satria adalah model hatchback yang dikeluarkan oleh Proton pada tahun 1994. Ia popular di kalangan golongan muda.


5. Proton Persona (2007):

   Persona adalah model yang mempunyai hubungan rapat dengan Wira. Ia merupakan sedan kompak yang diperkenalkan pada tahun 2007.


6. Proton Gen-2 (2004):

   Gen-2 adalah model yang diperkenalkan pada tahun 2004. Ia menonjol dengan reka bentuknya yang unik dan mempunyai pilihan jentera yang pelbagai.


7. Proton Prevé (2012):

   Prevé adalah model Proton yang diperkenalkan pada tahun 2012 dengan penekanan kepada teknologi dan ciri keselamatan yang tinggi.


8. Proton Suprima S (2013):

   Suprima S merupakan model hatchback yang berkongsi platform dengan Prevé dan diperkenalkan pada tahun 2013.


9. Proton Exora (2009):

   Exora adalah model MPV (Multi-Purpose Vehicle) yang diperkenalkan pada tahun 2009. Ia merupakan pilihan yang popular bagi keluarga.


10. Proton X70 (2018):

    X70 adalah kereta SUV yang merupakan hasil daripada kerjasama dengan syarikat China, Geely. Ia diperkenalkan pada tahun 2018 dan menonjol dengan teknologi canggih.


11. Proton X50 (2020):

    X50 adalah model SUV kompak yang diperkenalkan pada tahun 2020. Ia juga mengandungi pelbagai ciri teknologi yang canggih.


12. Proton Iriz (2014):

    Iriz adalah model hatchback yang diperkenalkan pada tahun 2014. Ia menonjol dengan ciri keselamatan yang tinggi.


13. Proton Persona (2016):

    Persona yang diperkenalkan semula pada tahun 2016 adalah model sedan kompak dengan penekanan kepada prestasi dan efisiensi bahan api.


14. Proton X60 (2020):

    X60 adalah SUV keluaran Proton yang diperkenalkan pada tahun 2020. Ia juga merupakan hasil daripada kerjasama dengan Geely.


Model Proton Yang Sudah Tidak Dipasarkan

Walaupun Proton telah mengeluarkan pelbagai model namun ada beberapa model Proton yang pernah wujud tetapi kini sudah tiada dalam pasaran Malaysia:


1. Proton Iswara (1985-2008):

   Iswara merupakan versi pertama Proton Saga dan sangat popular di kalangan rakyat Malaysia. Walaupun ia telah dihentikan pada tahun 2008, ia masih boleh dilihat di jalan raya secara meluas.


2. Proton Arena (2002-2011):

   Arena adalah model pikap kompak yang diperkenalkan pada tahun 2002. Ia merupakan satu-satunya pikap yang pernah dihasilkan oleh Proton.


3. Proton Juara (2001-2003):

   Juara adalah model MPV kompak yang hanya wujud dalam pasaran untuk jangka masa yang singkat antara tahun 2001 hingga 2003.


4. Proton Tiara (1996-2000):

   Tiara adalah kereta kompak yang dikeluarkan oleh Proton dalam kerjasama dengan Renault. Ia hanya berada dalam pasaran untuk beberapa tahun sahaja.


5. Proton Impian (2001-2007):

   Impian adalah sedan yang dikeluarkan oleh Proton dalam kerjasama dengan Mitsubishi. Ia kemudian digantikan oleh Proton Perdana.


6. Proton Waja (2000-2011):

   Waja merupakan model sedan kompak yang cukup popular, tetapi kemudian digantikan oleh Proton Prevé.


7. Proton Savvy (2005-2011):

   Savvy adalah model hatchback kompak yang diperkenalkan pada tahun 2005. Ia merupakan kereta kecil yang diilhamkan oleh konsep kompak dan mesra alam.


8. Proton Inspira (2010-2015):

   Inspira adalah model yang dibuat berdasarkan Mitsubishi Lancer. Ia merupakan salah satu contoh kerjasama antara Proton dan Mitsubishi.


9. Proton Suprima S (2013-2018):

   Suprima S adalah model hatchback yang dikeluarkan oleh Proton dan merupakan versi yang dinaiktaraf dari kereta Prevé. Ia dihentikan pada tahun 2018.


10. Proton Perdana V6 (1998-2010):

    Perdana V6 adalah model sedan mewah yang asalnya dikeluarkan dalam kerjasama dengan Mitsubishi. Kemudian ia digantikan oleh Proton Perdana yang berbeza.


Perkara penting untuk diperhatikan adalah bahawa beberapa model-model ini telah digantikan oleh model-model baru yang lebih canggih dan sesuai dengan permintaan pasaran semasa. Proton sentiasa berusaha untuk memodenkan rangkaian produk mereka bagi memenuhi keperluan pengguna Malaysia.


Model Proton Yang Jimat Minyak

Model Proton yang terkenal dengan penjimatan kos minyak biasanya adalah kereta yang dilengkapi dengan teknologi enjin yang lebih efisien dari segi penggunaan bahan api. Dua model Proton yang dikenali kerana ciri penjimatan kos minyak adalah Proton Saga FLX dan Proton Iriz.


1. Proton Saga FLX (2011-2016):

   Saga FLX adalah versi yang telah dinaiktaraf dari model Proton Saga. Ia dilengkapi dengan enjin CamPro IAFM+ (Intake Air-Fuel Module) yang lebih efisien dalam penggunaan bahan api. Teknologi ini membantu pengguna untuk menjimatkan kos minyak dan juga mengurangkan peratusan pencemaran.


2. Proton Iriz (2014-hingga kini):

   Iriz adalah model hatchback kompak yang diperkenalkan oleh Proton pada tahun 2014. Ia menonjol dengan pilihan enjin VVT (Variable Valve Timing) yang memberikan prestasi yang baik sambil menjimatkan bahan api. Iriz turut dilengkapi dengan ciri pengurangan rintangan udara dan teknologi enjin yang canggih untuk meningkatkan efisiensi bahan api.


Proton sentiasa berusaha untuk memperbaiki kecekapan bahan api dalam model-model terbaru mereka sebagai tindak balas kepada permintaan pengguna untuk kereta yang menjimatkan kos minyak. Ciri penjimatan kos minyak ini adalah penting, terutamanya di pasaran Malaysia di mana kos minyak adalah faktor utama dalam pemilihan kereta oleh pengguna.


Proton X90 Terkini (2023)



Proton X90 merupakan sebuah SUV 7 seater terbaru keluaran syarikat Proton dan telah dilancarkan pada tahun 2023. Ini merupakan hasil kerjasama Proton bersama syarikat automatif hebat bernama Geely. Geely merupakan pemilik Volvo bermula 2010.





Harga Proton X90

Harga jualan adalah daripada RM127,524 hingga ke RM157,323. Proton X90 merupakan model terhangat di pasaran buat masa ini yang menerima lebih dari 5,000 tempahan sejak ianya mula dipasarkan pada Mei 2023. Dengan harga yang sangat berbaloi dengan spesifikasi kereta yang moden rasanya tak melebih kalau aku katakan ianya adalah sebuah kereta mewah mampu milik idaman ramai.


Spesifikasi Proton X90




Warna Proton X90


Terdapat 6 warna pilihan untuk Proton X90 iaitu :

-Snow White
-Armour Silver
-Jet Grey
-Cinnamon Brown
-Ruby Red 
-Marine Blue

Berapa lama menunggu tempahan Proton X90?

Untuk pengetahuan, sekarang ni dah sedia ada stok sedia ada untuk Proton X90 dan tak perlu menunggu dah.. untuk maklumat lanjut dan untuk tempahan korang boleh contact kawan aku kat bawah ni.. bukan hanya nak tempah Proton X90 saja.. semua model kereta Proton pun boleh tanya dia.. insyaAllah trusted agent!

aku bersama agen jualan Proton


Tempahan Proton X90

Yanil - Nombor Hp 0102125818


Ceritaita

Ulasan

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :) Link blog tidak dibenarkan sama sekali. Jika ada, komen anda akan dibuang atau ditandakan spam.

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat