Rabu, 31 Januari 2018

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert..



Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?



apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuatu..

manakala golongan extrovert pulak adalah berlawanan dengan sifat golongan introvert ni.. mereka sangat suka berada di kalangan orang ramai dan lebih terbuka dalam menghadapi sesuatu situasi..


Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? ~ sumber google


dan aku pulak adalah golongan ambivert..  apa dia maksud golongan ni? sebenarnya ambivert ni adalah kumpulan individu yang mempunyai sifat-sifat dari dua kumpulan kat atas tu.. dia ada ciri-ciri introvert dan jugak extrovert.. kiranya macam kejap dia cenderung duduk sorang-sorang dan berfikir secara mendalam.. kejap kang dia fikir secara biasa je dan kemudiannya suka pulak duduk dalam kelompok orang ramai.. selalunya orang ambivert ni akan berubah mengikut situasi dan keadaan semasa.. 



AMBIVERT
Based on your responses, you’re an ambivert. That means you fall smack in the middle of the introvert-extrovert spectrum. In many ways, ambiverts have the best of both worlds, able to tap into the strengths of both introverts and extroverts as needed. See below for information on introverts and extroverts; you’ll likely see part of yourself in both.We have all kinds of stories and resources that will appeal to both your introverted and extroverted sides. 

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?


INTROVERTS 
Given the choice, introverts will devote their social energy to a small group of people they care about most, preferring a glass of wine with a close friend to a party full of strangers. Introverts think before they speak, have a more deliberate approach to risk, and enjoy solitude. They feel energized when focusing deeply on a subject or activity that really interests them. When they’re in overly stimulating environments (too loud, too crowded, etc.), they tend to feel overwhelmed. They seek out environments of peace, sanctuary, and beauty; they have an active inner life and are at their best when they tap into its riches.

EXTROVERTS 
Extroverts relish social life and are energized by interacting with friends and strangers alike. They’re typically assertive, go-getting, and able to seize the day. Extroverts are great at thinking on their feet; they’re relatively comfortable with conflict. Given the choice, extroverts usually prefer more stimulating environments that give them frequent opportunities to see and speak with others. When they’re in quiet environments, they’re prone to feeling bored and restless. They are actively engaged in the world around them and at their best when tapping into its energy.

Jadi korang rasa patut ke tau hasil ujian personaliti macam ni supaya kita rasa lebih selesa nak sesuaikan diri kita dengan keadaan semasa? Pendapat aku, aku rasa perlu..  bukan untuk apa pun kadang-kala cuma untuk bangunkan keyakinan diri..  terutama bila kita kenal diri kita lebih lagi dan kita tau apa yang boleh kita buat bila kita hadapi masalah atau situasi yang menekan kita contohnya menghadapi temuduga ke kan..  

korang nak cuba jugak buat ujian ni?  meh buat ujian ni kat : 


Ceritaita

Cerita menarik lain

8 Luahan Ikhlas:

Kak Sue berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Kak Sue pun ada buat juga hari tu tapi lupa pulak yang mana satu. Cuma bab memikir mendalam tu macam kena ja, ye lah nak basuh sinki pun pikir punya mendalam dah bersih ke tak.. hahaha..

Sally Samsaiman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

First time tau ade istilah ambivert...Sally buat la banyak mana kali pun, tetap dapat extrovert..hahaha

Normi Nieza berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tak paham..haha

Qisya Khadeeja berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Singgah sini. Kagum tengok dah 10 tahun Blogging. Blog pun cantik.

Azlinda Azman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

saya extrovert hehehe

Khir Khalid berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Pernah juga buat personality test dan saya jenis extrovert.. ambivert ni bagus sbb dia ada kedua2 perasaan, boleh faham mengikut situasi juga.

mamapp berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Rare ko ni ita.. nanti nkncuba jugalah buat test ni

Mimi Azirah berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Kak kita sama..ambivert..ada masa saya suka dan selesa sorang sorang...ada masa nak ada orang sekeliling saya borak borak..