Makanan Halal di Ipoh - 5 Restoran Terbaik Yang Harus Dikunjungi

10:55:00 PTG

Assalamualaikum semua, Ipoh adalah destinasi yang agak tidak diketahui di Negeri Perak antara Pulau Pinang dan Kuala Lumpur. Tetapi jumlah pelancong terus bertambah untuk bangunan kolonialnya, warisan budaya dan pemandangan sekeliling. Ipoh banyak dengan gua-gua. 


Di Ipoh ini juga sangat banyak tempat makan yang menarik dan di sini akan di kongsikan beberapa restoran makanan terbaik berstatus halal yang harus dikunjungi. 


1. Restoran Pakeeza 




Mengkhusus kan diri dalam masakan India Utara, ini adalah restoran keluarga yang disahkan Halal di Ipoh. Pakeeza menyajikan makanan India dan Pakistan yang lazat dan pedas. Antara menu yang menjadi pilihan ramai di sini adalah Naan Kashmir dan Mutton Vindaloo. 


Pakeeza banyak menggunakan campuran rempah India yang sempurna untuk menu-menu mereka. 


Jangan risau kerana Pakeeza menawarkan makanan dengan harga yang berpatutan. Mereka juga mempunyai set makanan Biryani daging lembu dan kambing yang disajikan dengan kari pekat. Jangan lupa untuk merasai Teh Kashmir yang terkenal dengan harga hanya RM4.50 sahaja. 


2. Restoran Assam House





Sebagai pusat masakan Asia yang eksplisit, ini adalah restoran popular yang menyajikan makanan Halal yang luar biasa. 


Terkenal dengan resepi asalnya, Assam House telah berjaya menarik banyak pengunjung tempatan dan antara bangsa untuk menikmati menu kepala ikan Curry Assam yang sangat popular di sini. Makanan tulen dengan harga yang berpatutan, itulah dia Restoran Assam House. 


3. Thumb’s Cafe




Thumb’s Care kedai Muslim yang menyajikan campuran makanan tempatan Barat dan Malaysia. Thumb’s Cafe ini juga merupakan Kafe Halal pertama di Ipoh yang memberikan suasana lama vintaj dengan hiasan antik bersama gandingan bahan kitar semula. Nasi goreng, daging ayam goreng dan bebola daging lembu adalah pilihan yang popular di sini. 


4. Restoran M Salim





Rangkaian kedai yang terkenal dengan dua cawangan ini menyajikan masakan India dan Malaysia dengan makanan halal India Selatan di dalam menu. Terkenal dengan Nasi Biryani Anarkali dan Nasi Kandar, ini adalah salah satu restoran Muslim-India terbaik dengan suasana makan yang santai. 


Dimasak dengan nasi basmati wangi, rempah-rempah dan herba India, ia disajikan dengan kari pedas yang terbaik! Mereka juga menyajikan masakan Melayu lain seperti Mee Goreng dan roti canai sebagai alternatif kepada pelanggan. 


5. Dimsum Cafe Greentown





Terletak di Greentown Avenue, ini adalah Kafe yang sangat terkenal di Ipoh yang menjual varieti dim sum halal panas kepada pengunjungnya. Selain dari 4 set dim sum Halal yang berbeza, pau ayam BBQ turut berjaya menjadi makanan kegemaran para pengunjung. 


Bandar Ipoh Banyak Sejarah Dan Tempat Menarik 


Walaupun Ipoh tidak sepopular Kuala Lumpur, tetapi pengunjung tetap ramai yang datang mengunjungi bandar Ipoh. Di sini ada pelbagai kisah sejarah dengan bangunan-bangunan lama yang masih terpelihara. 


Pengunjung boleh pilih untuk menetap di hotel mahupun homestay. Jika mahu berehat santai tanpa mahu terlalu bergerak ke sana ke mari, di Ipoh turut ada servis 

food delivery dari Foodpanda yang boleh digunakan. 





Membuat pesanan melalui aplikasi Foodpanda ada bagusnya juga kerana terdapat banyak pilihan makanan untuk di pilih. Tanpa perlu bersusah payah dan terus tertanya-tanya di manakah lokasi tempat makan terdekat dan sebagainya, boleh guna Foodpanda dan tunggu makanan tiba di depan mata. 


Ceritaita




You Might Also Like

0 Luahan Ikhlas

Terima kasih sudi tinggalkan komen :)

Komen Terkini