Selasa, 20 November 2018

Resepi Teh Bunga Cengkih

Resepi Teh Bunga Cengkih

Assalamualaikum semua, tetiba hari ni aku terasa nak kongsikan resepi teh bunga cengkih untuk kesihatan tekak terutamanya.. aku dapat resepi ni dah lama jugak.. sampai dah lupa kat mana aku dapat ntah.. seingat aku macam aku ada terbaca memana la tapi lupa kat mana.. harapnya dengan perkongsian resepi teh cengkih ni akan membolehkan tuan punya resepi asal Teh Bunga Cengkih ni pun mendapat pahalanya.. di samping orang lain yang menggunakan resepi teh cengkih ni mendapat manfaatnya.. 

Resepi Teh Bunga Cengkih


Asalnya aku buat teh ni dulu lepas aku kena episod batuk tak berhenti dekat 4 bulan la jugak.. lama kan? Masa tu memang sampai doktor dah suspek aku ada TB dah tau.. siap ambik sampel kahak lagi tu nak kompomkan.. Alhamdulillah keputusan yang keluar akhirnya menunjukkan bukan TB.. dan cuak la jugak masa tu.. mana taknya.. batuk tak berhenti sekian lama.. walau dah cuba bermacam ubat dan cara..

Aku dah cuba dah minum air delima tak jalan.. aku cuba amalkan madu… makin galak pulak batuknya.. lepas tu ada yang cadangkan minum air lemon dengan madu.. pun tak jalan jugak.. ni semua setelah aku makan berbagai ubat batuk tapi tak berhasil ya.. tetiba kau terbaca pulak pasal khasiat Teh Cengkih ni.. jadi terdetik nak cuba.. Alhamdulillah.. nampaknya yang ni berhasil dan sesuai untuk aku.. aku amalkan kerap jugak la waktu tu.. dan syukur akhirnya batuk berpanjangan aku tu sembuh dengan izin Allah.. 

Jadi dah lama dah aku kongsikan buat kawan-kawan yang ada masalah batuk macam aku ni haa.. terutama yang tak berapa boleh nak ambik ubat batuk tu kan.. kalau yang ibu mengandung atau menyusukan lagi kesian.. eh kalau yang bersalin terutama bersalin ceaser tu pun kesian tau kalau kena batuk.. naya menahan diri dari batuk sebab taknak rasa sakit.. Allah sengsara betul la.. jadi untuk yang kategori macam ni memang sesuai sangat la amalkan minum Teh Bunga Cengkih ni.. mehlah kita kongsikan resepi dia yang mudah..

Resepi Teh Bunga Cengkih

Bahan-bahan
Secawan air panas mendidih
2-3 biji bunga cengkih
1 sudu madu asli

Cara-cara

1. Rendamkan bunga cengkih ke dalam cawan air panas.
2. Biarkan terendam sehingga air agak suam.
3. Sudukan 1 sudu madu asli dalam air tadi. Kacau rata.
4. MInum sementara masih suam.

Mudahkan? Amalkan minum dalam 3-4 kali sehari atau bila terasa tekak gatal macam nak batuk tu.. insyaAllah akan nampak perubahan. Jangan lupa doakan supaya Allah bagi kesembuhan jugak ya.. kalau usaha macamana pun kalau terlupa mohon pertolongan Dia biasanya takde makna jugak..hehehe..

Ceritaita

Cerita menarik lain

6 Luahan Ikhlas:

mamapp berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Dapat bayangkan ita rasanya. Khasiatnya pun bagus kan

Kak Sue berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Wah terima kasih Ita kongsikan resepi nie.. boleh cuba nanti.. ❤

Amanda Suria berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Kalau x batuk bleh amalkan x? mana tau bleh ubat angin dalam badan akak yg menimbun ni

Cik Ash berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tq kak ieta boleh cuba nanti.. ni tekak gatal gak ni

Mimi Azirah berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Good sharing kak. Nanti boleh try

Hegel Atan berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Wow, the good home remedy.... must try this... 😉

http://hegelatan.blogspot.com/