Socialize

Follow my blog with Bloglovin

Jumaat, 29 Mac 2013

anak hilang.... kemudian salahkan anak...

assalamualaikum semua,

salam pagi jumaat...

hari ni aku rasa senang je hati.... nak tau nape... malam kang ada dinner best... maknanya tak payah masak.. hahaha... ketawa besar kau ita....

pasal tajuk kat atas tu aku nak cerita pasal kehilangan anak... pernah berlaku ke dekat korang?

kalau aku pernah sekali dulu... serik gila!

masa tu kami kat pasar malam... eh aku dah cerita belum ek kat korang... ala buat-buat macam tak pernah cerita je la ye.. hehe...

kat pasar malam kau tau je la... orang perempuan kan memang pantang ada orang jual tudung... kain-kain semua tu... jadi bila sampai kat gerai tudung aku pun ingat nak belek-belek la tudung tu kejap kan... eleh...bukan nak beli pun... kita tengok je la... (ayat abg long kalau nak tengok orang jual mainan)

masa tu husna ayah dia kelek... dan abg ngah dan abg long berlari-lari kat ayah dia... tapi yang shah pun sama nak membelek seluar pulak kat gerai sebelah... sebelah je pun.. tetiba shah datang dekat aku tanya .."mana abg ngah?" haaaah.... aku panik ko.... berpusing kami berdua carik dia... dah cuak gila masa tu...

aku tak boleh bayang apa aku rasa masa tu... tak boleh nak huraikan pun... kami dah patah balik sampai kat pintu masuk pasar malam tu carik dia... dan kami pusing semula tempat dia hilang tadi... dalam 5 minit je la gitu... tetiba dia sengih-sengih keluar entah dari mana ntah kat tempat dia hilang tadi tu la... aku rasa kat celah seluar yang shah belek tadi...

masa tu... tak terkata.... "aduh nak..." kalau betul-betul hilang tadi...mau gila dibuatnya...

tapi kami tak cakap apa-apa pun... perut pun rasa kenyang je... terus tarik anak dan balik rumah... tak beli apa-apa dah...

dengan mak aku tak cerita pun sampai dah berbulan baru la aku berani nak cerita... takut kena marah... heee...

kenapa aku cerita pasal ni tau.... ? sebab baru ni hari selasa lepas... aku pergi Giant Kuantan ni... masa membayar tu dapat la borang untuk peraduan Giant.. jadi aku isikan kat kaunter letak beg diorang tu... sampai kat situ nak pinjam pen..ternampak ada seorang budak dalam umur 4 tahun tengah hebat menangis... memang menangis sungguh-sungguh budak ni... sampai orang tanya apa pun dia tak jawab...

masa aku sampai tu dah 2 kali pengumuman dibuat oleh pihak pengurusan... aku tanya budak yang jaga kaunter tu... siapa yang bawak budak tu kat situ... dia kata ada orang jumpa budak tu menangis... dia yang hantar kat situ...

nasib baik orang yang baik yang jumpa... kalau orang jahat yang jumpa? tak ke menyesal tu...

masa aku tengah tulis borang tu, ayah budak tu pun sampai... segerombolan dengan anak dia lagi 2 orang... yang aku perasan bapak budak tu pakai baju ada tulis... bankislam.com.. hehe... sempat menjeling... dah ko tulis besor-besor kat belakang baju tu kan.....nasib bukan baju "aku seorang blogger" hehe...

pastu... dia panggil anak dia tu...

"sini!"
"kau ni memang la... selalu macam ni tau!"
"lari sana lari sini.... menyusahkan orang je!"
"padan dengan muka... sudah... berhenti menangis!"

lepas tu ayah tu terus blah tanpa cakap terima kasih dengan staf yang bertugas kat situ pun....

maaf la ye... ini pandangan aku yang juga pernah buat kesilapan yang sama.... jangan la kerana salah kita yang tak perihatin dengan anak, tapi anak tu yang menjadi mangsanya.... kesian anak...
budak umur 4 tahun tau apa la sangat.... nak carik makan sendiri pun belum tentu... nak bezakan mana orang baik dan jahat pun dia tak tau.... dah la anak tu menangis beria-ia camtu... boleh dia marah lagi...
perkara tu dah boleh jadi pengajaran kat anak... jadi tak perlu la nak marah-marah...

boleh kalau ayah dia cuma cakap macam ni je....

"terima kasih ye tolong jagakan anak saya"
"lainkali jangan pergi jauh dari ayah dan mak...jadi perkara macam ni yang ayah tak mau"


di tempat lain di johor.... seorang sahabat ada menceritakan jugak... mereka sekeluarga makan kfc... boleh ada budak umur dalam 2 tahun terlepas dari pandangan mata mak dan ayahnya yang sedang makan di tingkat atas... anak tu terus keluar dari kfc dan nak menghala ke jalanraya...

nah satu lagi kisah kecuaian ibubapa....pada aku benda ni selalunya berlaku kerana kecuaian kita sebagai ibu bapa... jadi rendahkan ego anda dan terima seadanya kesalahan anda...supaya ada peluang untuk diperbetulkan di masa akan datang...

teringat kata-kata pakar motovasi.... setiap kesalahan yang dilakukan oleh anak tu adalah cermin ibubapanya sendiri... oleh itu jadikan kesilapan anak sebagai sebab untuk kita bertaubat dan lakukan yang terbaik bagi pembesaran anak...


p/s ummi pun dalam proses perbaiki diri sebaiknya untukmu wahai anak-anak...

Khamis, 28 Mac 2013

kuih kole kacang

assalamualaikum semua,

ini bukan entry yang dijanjikan untuk hot mama tu... tapi ini entry saje nak bagi korang semua hot petang-petang hari yang memang panas di Kuantan ni... hahaha....

meh bagi korang tengok gambar dulu....


kuih kole kacang 


dah puas layan gambar.... baru ada cerita...

ceritanya aku teringin nak makan kuih kole kacang ni atau di setengah kawasan dipanggil kuih tahi minyak... betul? ini bukan teringin yang tu ye... tapi memang teringin nak makan je... bukan apa-apa pun.... hish korang ni... dah pikir lain la tu... aku Clear ok... clear... tapi kalau ada pun apa salahnya kan....hehe...

bila dah teringin tu mula la menjajau mencari kuih ni orang jual... malang nasibku tak berjumpa dengan makcik biasa yang jual kuih ni yang sedap... yang tak sedap aku tak tau...

last-last aku buat keputusan nak google je la... sure jumpa resepi dan try buat.... dan akhirnya... aku jumpa resepi sedap tu di myresepi.com


kuih kole kacang yang dah dipotong 


Resepi kuih kole kacang (aku ambik dari myresepi.com)

Bahan-bahan
**1 cawan santan pekat
*1 cawan gula merah
*2 sudu besar gula pasir
*1 cawan air
*daun pandan simpulkan
1 cawan tepung kacang hijau
2 cawan santan
secubit garam

Cara-cara
1. masak bahan ** dalam kuali sampai jadi tahi minyak..aku buat api sederhana dalam 15-20 minit jugak..
2. asingkan tahi minyak dan tinggalkan lebihan minyak dalam kuali.
3. dalam periuk lain masak semua bahan bertanda * sampai gula larut..tapis dan sejukkan.
4. kacau air gula + tepung kacang hijau + garam + santan dlm bekas dulu..bagi sebati..
5. masukkan semua tu dalam kuali yang ada lebihan minyak tadi dan masak api sederhana
6. sentiasa kacau macam dodol supaya tak bergentel sampai pekat
7. bila pekat matikan api dan pindah hasil masakan dalam loyang dan ratakan..
8. yg ni aku tak bape pasti..bila nak letak tahi minyak tu..aku letak masa panas lg..terus dia rasa macam lemau..mungkin kena letak bila adunan sejuk sikit..
9. dah sejuk boleh potong dan hidangkan..


punya la tamak haloba aku buat 2 adunan dari yang diberi di atas tu tau... hahaha... ambik ko... lepas tu terus rasa tak nak makan setahun... hehe...

tapi serius rasa dia sangat sedap dan amat senang membuatnya... aku boleh buat sambil kelek si husna je pun... heeee...

ok... meh  layan gambar semasa proses memasak dijalankan...


proses memasak tahi minyak 


baki minyak dari santan pekat setelah diasingkan tahi minyak (sila abaikan rupa kualiku itu ye ;) ) 

rupa asli tahi minyak yang diasingkan 


air gula yang dimasak berasingan



kacau dulu santan + tepung kacang hijau 



yang dah dicampurkan gula yang dah disejukkan 


masukkan dalam kuali yang ada lebihan minyak tadi


kacau sampai pekat dan rupa macam ni 

pindahkan ke loyang dan ratakan 



bila dah siap tunggu sejuk dulu baru letak tahi minyak.. aku tak menyabor... 


dah siap 


bagi close up sikit.... hihi... 


"I am submitting this post to Malaysian Food Fest, Johor Month hosted by Annie of Annielicious Food"


p/s esok ada sambutan hari keluarga... ada makan besau... yeay tak payah masak!

Siapa lebih hot? ibu bekerjaya atau surirumah sepenuh masa?



assalamualaikum semua,

dah sarapan.... kalau belum sarapan dulu ye... skip sarapan akan jadikan kita lebih gemuk ye...amaran di situ...aku dah...sarapan macam yang kat bawah ni... marveles... hihi..


bubur oat dengan buah-buahan... diet ko! 


tengok tajuk hari ni? haaaa... cuba jawab siapa lebih hot? (aku tanya korang ni sambil angkat kening tau)

sebenarnya cerita dia minggu lepas la... aku bawak anak-anak gi klinik.... dah semua kena selsema... selalunya aku biar je...malas nak bergantung dengan ubat sangat bebudak kecik ni....aku bagi ubatan macam madu direndam dengan cengkih... pastu bagi je diorang minum air masak banyak-banyak... disamping rendam kain hingus diorang tu dengan klorox... haaa..selesai masalah... in shaa Allah dalam seminggu baik...

tapi kali ni selsema husna dah melarat-larat ke batuk yang teruk... kesian la pulak... jadi kami ke klinik sekali lagi.... dapat ubat semua... bagi... still macam tu jugak... last-last aku sapukan dia balm dan sarungkan stokin kat dia tiap malam sebelum tidur.... alhamdulillah cara ni berkesan nampaknya... selsema dah kurang dan batuk pun dah takde... mungkin dia sejuk agaknya malam-malam...


haaa... ini la balmnya.. Vapor 


suka noo aku ambik gambo.. sila abaikan kaki mak dia tu ye.. 


eh nak... benda tu bukan untuk makan... 

haaa...baru nampak nama betul dia... Vapor Balm.. jenama Century 1st.. 


masa kami ke klinik baru ni...memang macam biasa la ramai orang... dan seperti biasa rutin aku akan baca buku atau majalah yang ada kat rak dalam klinik tu... tu la salah satu sebab aku suka pergi klinik Al-Amin kat masjid ni... selain doktor yang bagus dan layanan yang cepat dan bagus jugak... plus...kad ING boleh diguna di sini... jadi kami tak perlu bayar.. cuma gunakan kad ING shah je... hehe... jimat...

korang semua layan je la gambar kami kat klinik ni ye....


hai...saya husna.. 


abg long dah jadi ultraman...haha... nampak rak majalah kat belakang tu?? 

alahai... apa yangkau tengok tu nak..... hukhuk...

ini la kebiasaannya.. ayah jaga anak dan ummi sibuk membaca.. huhu...

dan masa aku tengah baca majalah ni... terpandang la satu tajuk kat dalam majalah ni...

"SIAPA YANG LEBIH HOT? IBU BEKERJAYA ATAU SURIRUMAH SEPENUH MASA?"

sorry la kalau tajuk tu tak berapa betul ye... tapi lebih kurang macam tu la...

bila baca tajuk.... aku terus laju-laju baca isi dalam dia.... nak tau jawapan kan....hehe...

dan bila dah baca..... alhamdulillah... bagus penyelesaian dan jawapan yang diberikan oleh penulis...

nak tau apa jawapan yang diberi penulis?

haaa.... baca betul-betul....

dia kata siapa yang lebih hot adalah bergantung dengan cara mereka menguruskan masa dengan baik... jadi siapa pun dia samada ibu berkerjaya atau surirumah sepenuh masa atau ibu yang bekerja dari rumah... selagi anda dapat menguruskan masa dengan baik... MAKA ANDA MEMANG HOT!

suka kan jawapan ni..?


p/s nak petang-petang ada entry menarik ye...untuk hot mama... doakan aku berjaya menulis...

Rabu, 27 Mac 2013

Sabtu, 23 Mac 2013

tips memilih pembantu rumah

assalamualaikum semua,

tengah buat apa tu? bersenang lenang di hujung minggu?

aku? hihi tak yah cite la...tengah cuti kan...

adik husna tengah tidur ni...abg long dan abg ngah tengah main belon..boleh pulak diorang terjumpa belon dalam bilik mainan diorang kat atas tadi...nampak noo lama tak berkemas kan..heeee...

lama woo tak kemas...asal kemas je sepah balik...last-last aku kata dengan shah nak beli laci macam kat bawah ni lepas tu asingkan mainan...tapi zaman bila nak beli ntah...

cerita pasal kemas mengemas ni...alangkah bestnya kalau ada pembantu rumah kat rumah yang boleh settlekan benda macam ni kan? tapi...untuk ambik pembantu tu aku rasa bukan aku la kot...aku sangat tak percaya...

mesti korang kata nape tak nak ada pembantu tapi sibuk nak kongsi tips nak pilih pembantu rumah kan? haaa..pelik aku boleh tau? aku ada mangkuk ajaib kat rumah ni yang boleh baca hati korang tau...mangkuk tandas...haha...ajaib kan? ajaib apa...semua masuk bila flush hilang terus...heeee...

berbalik pada tips tadi...

yang ni dikongsikan bukan oleh aku tapi tetamu jemputan rancangan Semanis Kurma khamis lepas...Ustazah Norhafizah kalau tak salah aku nama dia...salah tolong betulkan ye..

dia kongsikan tips yang dia guna untuk cari pembantu rumah ialah 4 plus 1...

Empat yang utama tu ialah..

1. berusia - dia nak yang dah berumur sikit

2. tidak ada komitmen - takde tanggungjawab dengan suami atau anak di negara asal

3. tidak berperwatakan menarik - kalau cantik kang tak boleh bezakan mana isteri mana bibik..hihi..

4. beragama islam dan mengamalkan agama dengan baik - menutup aurat dan tidak meninggalkan solat
dan yang last plus one ialah syarat tambahan yang tak diwajibkan..kiranya kalau dapat tu bonus la..

+1. tidak memerlukan ruangan yang besar - saiz badan tak besar sangat
menarik kan?

pada aku syarat ni bagus untuk panduan sesiapa yang berhajat mencari pembantu rumah...
aku? buat masa ni tak perlu lagi kot...belum mampu lagi...

untuk zaman sekarang ni rasanya kena plus lagi satu kot... status mental... hihi...


p/s nak gi kerjakan laundry trip yang last...pastu kalau sempat nak uruskan gunungan baju...tetiba teringin nak buat projek kole kacang lak...eh mana satu nak buat ni???

Jumaat, 22 Mac 2013

seksi sangat!

assalamualaikum semua,

korang sihat petang jumaat ni? ke dah nak balik dari kerja?

aku balik kejap tengahari tadi... lega dapat lelapkan mata sekejap... betul tau sekejap je... 15 minit je pun...sementara aku pam susu dan bersandar kat kerusi depan tv tadi....sedar-sedar je hp dah berbunyi menandakan waktu mengepam dah abis...

tapi aku nak cerita pasal masa mengepam ni seksi tau.... bukan cerita tu... tapi seksi ni pasal cerita lain la...

korang perasan tak kat tv sekarang ni makin rancak iklan? sekejap je layan cerita atau drama...dah iklan... bak kata abah aku la.. "kesian mak kau, baru je nak nangis-nangis sebab cerita tu sedih tapi dah iklan.... sampai abis iklan, cerita tu sambung balik dah tak rasa sedih dah pun"..... hihihi... sabar je la kan?...

yang iklan berlambak tu aku tak berapa nak heran sangat la kan.... dah itu cara stesen tv tu carik makan... kena la ada yang sponsor... tapi ada satu yang aku agakkkkk tak berkenann nooo tengok tau.... sekarang ni aku tengok iklan melampau-lampau nooo la... tak macam dulu-dulu... seingat aku kan...cerita filem pun kena tapis dulu kan baru boleh keluar wayang.... ni iklan apa hal pulak boleh je lepas yang ada gambar tak senonoh tu ye?

sorry la...emo sikit pepetang hari ni.... kalau dulu aku rasa muka pan asia pun tak boleh carik makan untuk iklan kita kat tv... tapi sekarang ni...nah ambik terus import minah saleh yang pakai tak bape pakai tu haaa.... haaaadoooiiiii tau... sakit jiwa aku tengok....

yang paling aku tak tahan tu haaa... korang tengok iklan aiskrim tu haaa... dulu dia tunjuk singkap kain je kejar lori kan...? pastu sekarang ni lagi advance la pulak... boleh pakai baju sekeping turun bangunan nak carik aiskrim? hadoooii... dah tu muka anak aku terlonggo kat depan tv tu tengok orang makan aiskrim yang diorang suka....

kalau korang kata kena tapis la apa yang anak tengok... ye... aku setuju 200% ok... tapi maaf cakap la..kalau cerita yang bukan-bukan memang aku terus tukar channel al hijrah je ok... tapi  iklan ni ditayang pada waktu perdana... waktu orang tengok berita tu haaa... tengah sesedap layan berita tetiba je ada iklan ni... takkan setiap kali iklan ko nak alihkan channel kan? logik la sikit... lagi pun bukan setiap iklan tu ko tau apa yang penerbit tu nak iklankan... (ke memang ada jual dia punya panduan iklan ni?)...

korang ada masalah macam aku tak? ke aku sorang je yang emosi terlebih ni?? heeee...

p/s eh sesiapa yg join contest aku tu tunggu eh aku asyik lupa je nak bagi si kecik tu cabut undi nama korang...inshaa Allah takde aral minggu depan aku umum ye..maaafff...


tiba masa untuk potong!

assalamualaikum semua,

betul hari ni genap 5 hari aku jadi zombie... semalam adik husna dah sihat sikit tapi dia buat hal pulak tak nak tidur... bangun tetengah malam... menyusu pastu tetiba je berdiri... ceh dia buat macam hari siang pulak dah... kalau selalu waktu bukan masa tidur tu dia akan menyusu kat aku sambil menonggeng-nonggeng... sungguh kurang sopan ini anak dara kan? heeee....

tapi bila dia buat masa siang atau masa santai-santai aku tu ok lagi la... ini dah tengah-tengah malam pulak tu... aduhai anak... esok ummi kena kerja la sayang...

boleh pulak dia main gelak-gelak... guling-guling... gigit-gigit...hmmmm... sabor je la... nak je aku biarkan dia dan aku tidur je kan... tapi bila terfikir pulak apa akan jadi bila dia memain sendiri.... panjat sana panjat sini... jatuh pulak tu tanpa aku sedar nanti.... hish... Nauzubillahiminzalik... mintak dijauhkan...  jadi secara tak langsung aku sengkang jugak mata ni sambil layan dia gelak-gelak tu... dan hasilnya.... aku duduk menaip ni pun mata den ni nak lolap tau!....

tengahari ni harus balik rumah pejamkan mata kejap...hari ni hari jumaat masa rehat panjang sikit...

ok sebelum tu kita tayang gambar bebudak ni minggu lepas ketika sebelum dan selepas kejadian potong rambut memasing....

layan.....

abg long....


saya takde hal punya... 


abg ngah....


ada muka sedih di situ... berbaki lagi..hihi.. 


adik husna.... (kak de... errrkkk?)


adik tak gunting rambut tapi sibuk nak masuk kedai jugak... gambar last tu... 
tapi kan...aku rasa rambut anak-anak aku ni macam kena gigit je la... kira macam last time la kita gi kedai ni kan bang....tak bagus la...

p/s tadi masa tazkirah ustaz baca dlm buku hadis qudsi dia tu...org yg mati syahid ni tak lalu alam barzakh tau...terus sampai syurga...alhamdulillah...bestnya... jom solat dhuha...

Khamis, 21 Mac 2013

Halal ke?

assalamualaikum semua,

dah nak balik ke? meh la baca satu lagi ni...

nak taip tapi pelik nape font tulisan ni jadi lain dan pelik... rupa-rupanya lupa nak tukar HTML tu balik lepas buat segmen cik kumbang tadi.. hihi...

ok sambung...


anak-anak seumpama kain putih yang akan dicorakkan oleh ibu bapanya.. 



semalam tengah layan wassap dengan kekawan sekolah lama... tetiba keluar cerita pasal kimchi... aku pun terkeluar soalan halal ke benda diorang guna untuk buat kimchi tu?

ada yang tak tau kimchi tu apa ke?

haa... ini untuk yang tak tau macam aku...hihi...


Kimchi (Hangul김치, gimchi) adalah makanan tradisional Korea, salah satu jenis sayur masin hasil pemerapan yang dibuat dengan mencuci sayuran yang sudah digaram dan memerap dengan bahan-bahan seperti udang keringsos ikanbawang putihhalia dan serbuk cili merah.
Sayuran yang biasa digunakan untuk dibuat kimchi adalah sawi putih dan lobak. Pada zaman dulu, kimchi dipanggil sebagai chim-chae (Hangul: 침채; Hanja: 沈菜) yang bermaksud "sayuran yang direndam."
Di Korea, kimchi selalu dihidangkan pada waktu makan dengan hampir semua masakan. Kimchi juga digunakan sebagai ramuan sewaktu memasak sup kimchi kimchi jjigae, nasi goreng kimchi kimchi bokkeumbap dan pelbagai masakan lain.
Kimchi terdiri dari ratusan jenis dengan ciri khas aroma yang keras, tajam, dan menyengat.



Sejarah

Kimchi mengalami diperam dalam gentong
Sayuran masin berwarna hijau merupakan bentuk awal kimchi sewaktu cili belum dikenali di Korea. Setelah dicampur dengan garam, sayuran dimasukkan ke dalam bekas tanah liatsetelah diberi garam dan diperamm di dalam tanah sebagai persediaan makanan sewaktu sayuran segar tiada ketika musim sejuk. Orang Korea mula mengenali cili ketika pedagangPortugis dari Jepun yang datang ke Korea pada abad ke-16.
Pedagang Portugis menyebarkan cili ke seluruh dunia. Kapal-kapal Portugis berlayar melewati Tanjung Harapan di Afrika hingga ke India pada tahun 1498. Kemudian, cili yang berasal dari Amerika Selatan dibawa ke Asia melalui pelbagai pelabuhan di Afrika atau terus menyeberangi Lautan Pasifik. Pada tahun 1500-an, pedagang Portugis sudah berdagang diTanah Melayu dan cili dibawa ke China beberapa tahun kemudian. Pedagang Portugis sampai di Jepun dan Korea pada tahun 1549. Filipina mula mengenal cili pada tahun 1564 oleh perdagangan kapal Sepanyol yang membawa cili ke kepulauan Melanesia dan kawasanMikronesia.
Resepi sayuran dan labu masin sudah dimuatkan ke dalam buku resepi terbitan tahun 1670, tetapi tidak menggunakan cili. Dalam catatan sejarah abad ke-17 ditulis tentang 11 jenis kimchi, sedangkan cili sebagai bahan kimchi mungkin baru terkenal bertahun-tahun kemudian (menurut perkiraan 200 tahun kemudian) [1]. Sebelum abad ke-19, kimchi hanya dibuat dari sayuran asli Korea kerana sawi putih berkemungkinan besar tidak dikenali di Korea hinggalah abad ke-19[2]
Kimchi adalah makanan terkenal di China dan Jepun. Kimchi versi Jepun sudah disesuaikan dengan selera tempatan, kurang pedas dan lebih manis.

Bahan-bahan

Kimchi dibuat dari bermacam jenis bahan sesuai dengan jenis kimchi dan selera orang yang membuatnya. Kimchi yang paling terkenal di luar Korea adalah Baechu Kimchi yang dibuat dari sawi putih (배추, baechu) dan lobak (무, mu) dicampur bawang putih (마늘,maneul), cili merah (빨간고추, ppalgangochu), daun bawang (파, pa), sotong (오징어 ojingeo), tiram (굴, gul) atau makanan laut lain,halia (생강, saenggang), garam (소금, sogeum), dan gula (설탕, seoltang).
Di negara asalnya, terdapat lebih kurang 200 jenis kimchi termasuk kimchi khas daerah dan kimchi sayuran bermusim. Muzium Ladang Kimchi yang terletak di Seoul mencatatkan 187 jenis kimchi, dari kimchi zaman dahulu hingga kimchi zaman sekarang. Kepelbagaian jenis kimchi yang mudah dikenali, misalnya: 깍두기, kkakdugi dengan bahan utama lobak tanpa sawi putih, 오이소배기, kimchi timun yang disebut oisobaegi, dan kkaennip (susunan daun perilla yang direndam dengan kicapcili merah, bawang putih, daun bawang, dan bahan-bahan penyedap lain).
Bakteria Laktobasilus yang berperanan dalam proses pemeraman kimchi menghasilkan asid laktat dengan kadar yang lebih tinggi daripada yogurt.

[sunting]Kesihatan

Kimchi disebut sebagai salah satu dari lima "makanan tersihat" di dunia menurut majalah Health Magazine. Kimchi kaya dengan vitamin, membantu pencernaan, dan berkemungkinan dapat mencegah barah.[1] Sayuran yang sudah lama diketahui baik untuk kesihatan, apatah lagi ditambah bakteria hidup pada kimchi yang lebih banyak dari yogurt. Penggunaan cili merah dengan banyak dalam kimchi juga sering disebut-sebut baik untuk kesihatan.
Menurut pengkaji di Universiti Kebangsaan Seoul, terdapat beberapa bukti yang menunjukkan kimchi mungkin dapat digunakan untuk mengubati burung yang terjangkit selsema burung. Ayam yang dijangkiti selsema burung sebanyak 13 ekor diberi makan pati kimchi dan 11 ekor antaranya mula sembuh seminggu kemudian. Tetapi ketika ini tiada bukti penelitian yang sama boleh digunakan untuk mengubati manusia.[2]
Kebaikan kimchi untuk kesihatan manusia terus menjadi kontroversi kerana kimchi kadang-kadang dikaitkan dengan pelbagai kesan buruk pada kesihatan.

[sunting]Trivia

  • Di Korea dikenal peti ais khusus untuk kimchi. Sebahagian besar orang Korea membuat kimchi dalam jumlah yang banyak ketika penuaian sawi putih ketika musim sejuk sehingga memerlukan peti ais khas untuk menyimpan kimchi selama setahun.
  • Orang Korea sering mengucapkan "kimchi" sewaktu bergambar agar kelihatan sedang tersenyum sebagai pengganti perkataan "cheese" yang sering diucapkan penutur bahasa Inggeris.



haaa... yang ni aku copy bulat-bulat dari wikipedia ok...

setelah baca isi kandungan aku macam kata... ok boleh la makan sebab bahan asas dia tu cuma yang berunsurkan vege je kan?

tapi itu la... kalau ikutkan betul-betul perkara halal ni... bukan hanya tanda "No Pork" seperti yang di setengah kedai tulis tu kan?

kalau kat Tv Al hijrah pun ada satu rancangan yang membincangkan pasal konsep halal sesuatu barang, tak hanya makanan malah make up..sabun... segala benda la... sampai sekarang aku macam takut nak tengok rancangan Agen Halal tu... pasal apa tau.. setiap kali diorang singkap semua benda lepas tu tinggalkan kita dengan persoalan ..."errr boleh makan ke tak ni ye?" atau "err... boleh guna ke tak ni ye?" ... kesimpulannya diorang suruh fikir sendiri la... dan sudahnya persoalan tu terkubur dek kerana kesibukan melayan keluarga dan kerjaya... ceh sibuk la sangat kan? ;)

sudahnya kadang-kadang aku rasa tak selamat makan kat luar... lebih baik masak sendiri kat rumah... tapi bahan-bahan yang kita guna buat masak tu halal ke tak? haaaa... yang tu yang merungsingkan... adoiii...

tapi kekadang aku tawakkal je... selawat bebanyak... istighfar bebanyak... mohon diampunkan dosa kalau ada bahan yang tak ketahuan masuk dalam masakan aku tu... tu sebab kadang-kadang anak melawan cakap kot... makanan ni terus masuk dalam perut dan jadi darah daging dia... teringat orang tua-tua dulu...terutamanya atuk dan abah aku... semua barang yang nak dibeli pun dia tengok dulu... kalau penjual bukan islam dia rela cari tempat lain... aku yang jadi anak ni? astagfirullallahalazim... main taram je... ikut sempat.... apa nak jadi la kan?

errrr.... korang pulak buat macamana ye?



p/s yang ada tu ada logo halal tapi macam "halalala" je... camne lak tu?

Segmen : Bloglist 2013 Belog Cik Kumbang



Ini adalah segmen pertama dari Belog Cik Kumbang.Tujuan Cik Kumbang buat segmen ini adalah untuk memudahkan Cik Kumbang blogwalking & terjah update terkini blog korang yang join segmen nie.Segmen nie inspired by Mia Liana & Cik Farah,sebab Cik Kumbang menggunakan konsep copy&paste coding HTML sahaja untuk join.Mudah kan?



KENAPA KORANG PERLU JOIN?



SEMUA blogger yang join segmen nie akan dimasukkan ke dalam Blog Khas,Bloglist Cik Kumbang di [SINI] untuk sepanjang tahun 2013 ini.Best kan :) Dan yang paling best, Cik Kumbang akan pilih sekurang-kurangnya 10 blog untuk direview di facebook page Belog Cik Kumbang dan 5 blog untuk direview di Belog Cik Kumbang dengan menggunakan random.org !!! Menarik tak? JOM JOIN !!!



SYARAT-SYARAT PENYERTAAN



1.Follow Belog Cik Kumbang untuk mengetahui update terkini segmen ini.Klik

2.LIKE Fanpage Belog Cik Kumbang.Klik

3.Buat satu entry dengan tajuk Segmen: Bloglist 2013 Belog Cik Kumbang.

4.Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan publish. Untuk copy sila klik di bahagian coding, kemudian tekan Ctrl+C serentak untuk copy dan akhir sekali paste kan ke ruangan HTML korang.

5. Make sure korang tinggalkan link entri korang tu kat ruangan komen NIE & nyatakan kategori blog korang untuk memudahkan Cik Kumbang letak di Bloglist Cik Kumbang nanti.



TARIKH TAMAT: 20 April 2013.


Keputusan SPM 2012

assalamualaikum semua,

masuk hari ni dah 4 hari aku gi keja macam rupa separuh zombie... nasib je tak duduk kat kampung pisang.. kalau tak mesti dah berjangkit dah ni... anak-anak semua masih selsema dan payah nak tidur.. semalam je adik husna bangun sejam sekali... sabarkan hati dan doa bebanyak untuk anak-anak supaya cepat sembuh...

kadang-kadang rasa malu nak berdoa... teringat cerita Nabi Ayub a.s. yang diuji dengan penyakit yang akhirnya membuat dia kehilangan semua yang disayangi.. tapi dia tak pernah sekali pun meminta supaya disembuhkan penyakitnya kerana sangat malu dengan Allah s.w.t. ... mengingatkan cerita ini terasa malu sangat nak berdoa mintak disembuhkan penyakit sedangkan amalan yang dikerjakan tak seberapa dibandingkan dengan Nabi Ayub a.s...... semoga Allah ampunkan dosaku dan semua umat islam di dunia ini...amin...

pagi tadi terdengar di THR.fm pasal keputusan SPM 2012 yang keluar pagi ni jam 10 pagi... 21 Mac 2013..sambil tu diorang borak-borak pasal kenangan mengambil keputusan peperiksaan...

terus buatkan aku terkenang kenangan 16 tahun yang lepas.... masa tu keputusan SPM 1996 diumumkan... aku dah lupa tarikh dan hari kejadian... tapi apa yang berlaku hari tu masih dalam kenangan...

biasanya keputusan peperiksaan akan diumumkan pagi di seluruh sekolah di Malaysia... berduyun-duyun pelajar lepasan SPM ke sekolah untuk ambik keputusan tu... hari yang sama 16 tahun lepas aku pun terdiri dari lepasan SPM yang mengambil keputusan ni...

disebabkan rumah kami yang jauh dari sekolah... sekolah aku di Muar... dan rumah kami di kluang... jarak antara dua tempat ni melebihi 100km... kalau dikirakan perjalanan dulu akan makan masa selama hampir 3-4 jam perjalanan.... tapi disebabkan adanya lebuhraya sekarang ni perjalanan boleh disingkatkan sehingga 2 jam sahaja...

dan disebabkan dulu kami memang susah dan tak ada pengangkutan sendiri selain motorsikal yamaha 100cc abah...perjalanan aku ke sekolah mestilah menaiki bas... bas dari kampung akan ada dari jam 6 pagi dan akan ada setiap 2 jam... masa aku sekolah menengah ni emak dah bekerja kilang sebab nak bantu abah.. jadi selalunya aku akan ganti kerja-kerja emak di rumah macam memasak, menyidai kain dan menyapu sampah... jadi pada hari untuk mengambil keputusan pun macam tu jugak...

selesai semua tugasan aku menaiki bas jam 8 pagi untuk ke sekolah... masa ni hati dah rasa berdebar-debar... terfikir apa akan jadi kalau keputusan tak seperti yang dijangkakan? atau pun kalau gagal... apa yang akan aku buat seterusnya?

dalam bas, sepanjang perjalanan dari kluang ke muar aku hanya dia membisu... termenung... dan termenung... terfikir jugak kalau harapan emak dengan abah jadi sia-sia...macamana? aduh... stress sungguh kan?

sampai kat bus station Muar je aku dah mula start gelabah.... tapi aku kuatkan jugak untuk sampai ke sekolah... sampai kat sekolah dah pukul 12 lebih ke pukul 1 lebih ntah... aku pun dah lupa... tapi yang pentingnya ramai kawan-kawan dah selamat ambik keputusan diorang pasal kebanyakkannya duduk area Muar dan Batu Pahat je...

disebabkan pejabat sekolah kami tu kat tingkat satu jadi kena naik tangga nak ke pejabat... masa naik tangga ni memula aku ok... tapi sampai je kat tangga kedua tu aku dah mula lemah lutut je dah.... masa ni mula rasa nak pitam ko... kaki pun dah tak boleh nak langkah lagi dah... terbayang macam-macam dah masa ni... nasib baik akak kerani tu perasan aku nak jatuh tu... dia pimpin aku sampai masuk pejabat sekolah... sambil pujuk aku sambil kata aku tak yah risau pasal result aku ok.... hahaha... ambik ko penangan SPM!
sampai tak boleh jalan lagi dah....

tapi bila dah masuk U baru aku tau... SPM tu takde apa sebenarnya... tu baru permulaan dunia yang mencabar je tu.... dan alhamdulillah dengan keputusan yang tak seberapa tu jugaklah aku dapat jadi aku yang hari ni...

jadi untuk adik-adik yang nak ambik keputusan SPM hari ni... kuatkan semangat walau apa pun keputusan yang korang dapat ok... masa depan masih panjang untuk diteruskan...

buat yang belum ambik keputusan atau terlupa hari ni keputusan keluar atau cuba buat-buat lupa... boleh ke sekolah masing-masing untuk ambik keputusan dan boleh juga Semak keputusan secara online korang di bawah ni...

Keputusan SPM 2012 online 


boleh juga semak melalui sms jugak tau...ikut panduan di bawah  ni...


semak SPM 2012 melalui sms 



p/s teringat seorang pensyarah kami dulu... SPM dia cuma dapat gred 2 tapi bila dah masuk U dia best student dan dapat ambik master terus lompat ke Phd... tapi itu dulu la.. sekarang saingan sengit... jadi berusaha sehabis baik!

Rabu, 20 Mac 2013

Selasa, 19 Mac 2013

Karipap basi!

assalamualaikum semua,

hari makin panas di kuantan ni... tempat korang macamana? aku sekarang ni tengah marathon minum air masak bebanyak.... dan pergi ke tandas berulang kali.... adoiaii... letih...  kejap-kejap minum air... kejap-kejap kang terasa nak buang pulak... berapa kali dah ngulang ni... tapi masih bersyukur dengan Allah sebab boleh membuang air dengan normal lagi...

kenapa kena marathon minum air bebanyak? sebab tekak ni dah mula rasa kering dan perit.... rasa macam nak batuk + selsema + demam je tau... harapnya jangan lah demam... sebab 3 budak comel kat rumah tu dah pun demam dan kalau ummi dia pun demam sekali? habislah... tentu shah akan jadi jururawat segera pulak nanti... (walaupun dah jadi separa jururawat sekarang ni kan bang ;) )

sebenarnya tajuk tu bukan merujuk pada karipap yang aku beli atau sesiapa yang makan pun... tapi merujuk pada entry aku buat karipap minggu lepas tu haaa.... sebab dah lama sangat duduk kat draf dia dah jadi karipap basi! hahaha..... layankan je la ye....


Karipap Cerita Ita 


tujuang (eh terjadi orang terengganu pulak dah) utama aku buat karipap ni sebenarnya untuk dibawa sebagai bekal perjalanan kami nak ke KL hujung minggu lepas.... tapi atas sebab-sebab yang aku pun tak pasti kenapa cikgu sekolah abg long kata rombongan bersukaria tu terpaksa ditangguhkan sehingga waktu yang akan ditetapkan kemudian nanti.... ala... tak best kan kalau masa nak pergi tu nanti shah kena keja.... kensel la jawabnya kami nak mengikut....

dan disebabkan itu jugak aku dah kendurikan separuh dari stok bekal tu masa hari khamis baru ni... hehehe... tinggal sikit je la dalam peti sejuk tu haaa.... harapnya cikgu bagitau awal bila nak pergi nanti.. dan harpnya aku sempat buat gantinya... kalau tak mesti kena beli punya nanti... huh! membazir je.... dan tak sesedap yang ummi buat...ahaks.... ;)

ok... aku nak kongsikan resepi dia pun rasa malas jugak.... tapi boleh la...


Karipap sedap! 


Resepi Karipap Sedap Cerita Ita

Bahan Inti :
4 biji kentang Russet (sedap pakai yang ni)potong dadu.
1 biji lobak merah (potong dadu)
2 biji bawang besar
6 ulas bawang putih
1 genggam udang kering
1 biji bunga lawang
(semua bahan ni kisar sekali)
3 sudu rempah kari daging Baba's
garam secukup rasa
minyak secukupnya (untuk menumis)

Bahan tepung :
3 senduk minyak masak (dipanaskan)
400 gm tepung gandum
1 sudu teh garam

Cara-cara:
Untuk inti:
Kena tumis semua bahan yang dikisar tu sampai naik bau dan kemudian masukkan rempah kari dan masukkan kentang dan lobak merah dan tambah air (yang ni aku agak-agak).
Tutup kuali supaya dia cepat empuk.
Pastikan selalu dikacau supaya tak berkerak ok.

Untuk tepung:
Sediakan tepung dalam mangkuk, buatkan lubang di tengah-tengah tepung.
Letakkan minyak panas di dalam lubang tu.
Gaul bagi rata minyak panas dan tepung.
Letak garam.
Letak air (agak-agak) sampai jadi doh yang boleh dibentuk dan digelek.


Tengok... ada banyak variasi kan? ada ayah dia..ada ummi dia...ada abg long..ada abg ngah dia dan ada adik dia..(kata abg ngah...hehehe...) 


* part bunga lawang tu aku tak pernah try sebelum ni tau tapi bila aku terdengar kat THR pagi bila ntah.. soalan dia kat Nasa : apa yang kita letak dalam rempah karipap untuk bagi sedap.. jawapan dia bunga lawang.. dan aku try... memang betul la lain rasanya tau... meh la try sama...

* kalau nak kulit tu meletup2 kat luar tu bila menggoreng boleh lebihkan minyak masa menguli.

* tambahan... aku buat kulit dia tebal sikit ni sebab nak simpan sejukbekukan..jadi tak perlu goreng matikan minyak..boleh terus sejukbekukan dia ok...


p/s hari panas bagus perut kurang lapar... tapi haus???

Madu untuk bayi?

assalamualaikum semua,

hari ni aku terbaca email yang menarik... post terkini dari Dr. Zubaidi... seorang pengamal perubatan yang aku start ikut penulisannya mulai tahun lepas...

itu pun setelah terbaca satu artikelnya mengenai masalah sembelit bagi anak kecil.. penulisannya amat menarik dan dapat memberi presepsi yang perubatan itu sangat mudah...

hari ni ada satu artikel yang sangat menarik... Madu untuk bayi? sebenarnya aku sendiri pernah rasa was-was nak bagi anak-anak minum madu... bukan tak percaya pada makanan Nabi S.A.W. cuma tak percaya cara pembuatannya di zaman sekarang ni... selalunya aku akan bagi bila dah dicampurkan dengan air...

dan dalam artikel doktor zubaidi ni ada menyebut tentang perkara ni...

nak baca lanjut boleh klik kat sini.. Madu Untuk Bayi?


p/s hari ni dan esok ada kursus.... mata mengantuk.. anak-anak masih tak sihat... mungkin boleh cuba dengan madu juga...

Isnin, 18 Mac 2013

membeli dari ZALORA.com.my?

assalamualaikum semua,

pagi yang cerah...serta hati yang tenang...korang semua sihat?

alhamdulillah kami selamat sampai dari kampung jam 1.11 pagi...lega...walaupun sampai agak lambat...tapi minda kami dah direfresh setiap kali balik kampung jumpa mak dan abah..alhamdulillah..

Ya Allah..Kau panjangkanlah umur kedua ibu bapa kami dan limpahkanlah rahmatmu ke atas kedua mereka dan kasihanilah mereka sepertimana mereka mengasihani kami sewaktu kami masih kecil..amin..

tapi ada dugaan jugak..sampai dah la lambat kan.. gitu..gini dalam pukul 2 baru boleh tidur..

tapi baru je nak tutup mata...sekali husna menangis...dugaan..susukan dia...senyap semula..

sekali lagi nak tutup mata...abg ngah pulak menangis...waaa...yang ni payah nak pujuk..buat susu...senyap kejap...

kejap lagi dalam pukul 3 dia menangis lagi...waa...kali ni memang dia nangis sungguh-sungguh...pelik jugak..dah baring sebelah aku dan aku peluk dia..senyap dan tertidur semula..

baru nak lelap mata lagi...
tetiba rasa ada sesuatu mengigit tangan aku...aduh...nyamuk la..
patut anak-anak tidur tak lena je..ubat nyamuk elektrik dah pasang dua dah pun..masih tak berkesan...maknanya malam ni kena operasi la jawabnya... Ops Sembur... hahaha...jaga la kau wahai nyamuk...


dan walaupun hari ni aku datang kerja dah rupa separuh zombie tapi disebabkan dah janji dengan korang pasal entry membeli di zalora tu kan...maka aku tulis jugak entry ni..tak larat woo nak hutang-hutang lagi...
dipendekkan cerita aku ada dapat kupon diskaun untuk membeli belah di Zalora.com.my ...

Zalora.com.my


dan disebabkan hati teruja tapi banyak sebab menyebabkan pembelian ditangguhkan dulu...antara sebabnya...banyak pilihan woooo...saya sudah rambang mata! haha...

dan selepas dicongak-congak keperluan dan kehendak...akhirnya aku berjaya merembat sesuatu pada 12/3/13... teka aku beli apa? teka la..mana boleh tulis dulu... hehe...malas teka? ala baca je la sampai bawah... kang aku cite...

pastu setelah pembayaran dibuat..aku terima pengesahan dari email...dan proses menunggu barangan yang diorder pun bermula....

tapi terkejut yang amat bila barang yang aku order tu sampai keesokkan paginya...wah macam tak percaya ko...laju gila!




bungkusan dah sampai! 


aku pun apa lagi kan...sambil senyum-senyum bukak bungkusan..dannnnn....terus sarung untuk test...hahaha...dasar tak nyabor... terus wassap abg tersayang tu...baju dah sampai..sambil ada nota tambahan...boleh order kasut n henbag lak sebab service laju gila!...hihi...


nampak  invoice punya masa tu? hanya 2 jam je dari masa aku order tu tau...



yang paling aku suka pasal dia sediakan benda ni tau...


return slip dari zalora.com 


dengan adanya return slip ni pembelian lebih terjamin sebab kalau barang tak ok ke atau tak muat ke boleh la korang pulangkan...kos pos pun diorang tanggung...tapi termasuklah dalam kredit akaun korang kat zalora.com ye bukan dia bagi terus masa korang pos tu...(ada tertulis kat return slip tu haaa...)


tapi ada satu yang aku rasa tak bape best... kalau selalu aku beli online ada confirmation email akan dihantar dan terus link ke akaun aku yang dalam web pembelian tu tapi dengan zalora.com ni takde pulak...dia cuma bagi confirmation email dan email untuk maklumkan pengeposan dah dibuat..itu pun email tu aku dapat hanya petang selepas aku terima item yang dipos...jadi harapnya pihak Zalora.com.my boleh improve dari segi tu la...


yang bestnya selain dari service pos yang superb tu..korang boleh jugak dapat kupon rm20 kalau buat email registration tau kat laman web diorang..suka tu..boleh guna beli yang lain pulak...


selain tu ada lagi tau...korang boleh dapat tambahan voucher jika pembelian dibuat dalam bulan mac ni...macam kat bawah ni...berbaloi-baloi...



eh...jom la layan mata dengan baju baru i ni....


sila abaikan saiz yang terlampau tu ye...adoiii... 



nampak lengan boleh lipat... dan ada kemas lagi kat hujung tu cam kat leher.. suka! 

p/s kusangkakan panas hingga ke petang...rupanya hujan di tengahari...macam nak hujan panas ni tau...

Jumaat, 15 Mac 2013

saya dapat beg baru!

assalamualaikum semua,

banyak hutang entry kat blog ni... belum sempat menulis lagi ni... entry donut dan roti... entry karipap... entry membeli dari Zalora... eh? ada jugak kan? hihi.... perempuan...

apa pun nak bagitau kat korang kami nak balik kampung johor malam ni... tetiba je kan...? memula plan nak balik hujung bulan... tapi tetiba je diorang anjak tarikh hari keluarga kat sini... adoiiiaiii... so kena balik awal sikit la... minggu depan shah dah kena keja hujung minggu jadi memang tentu tak boleh balik la...doakan kami selamat pergi dan balik ye....

nak cerita pasal malam tadi sebenarnya.... plan asal nak beli susu je kat Eng Hong Taman Tas tu... tetiba pulak anak-anak ni nampak beg kat kedai sebelah tu... alahai... mula la memacam komen kedengaran...
beg saya dah koyak la.... saya nak beg baru la.... pastu siap ada suara latar belakang pulak tu... halus je suara dia... berbunyi...."aya nak beg ayu gak..." ... harap maaf ye.. dia bukan nak beg ayu tapi beg baru... pelat yang amat abg ngah tu sebijik ikut abg long dia...

tambah pulak ada pelakon latar halus tu hulur-hulur tangan... (adik husna la tu).... ceh macam faham je la apa abg dia nak kan....

pastu akhirnya terkorban jugak duit membeli 3 biji beg untuk anak bertuah ni... alahai... lambat lagi nak gaji wahai anak....



bergumbira dengan beg sekolah baru... siapa yang paling pandai posing?



korang tengok je la gelagat diorang menyorong beg baru serata rumah...huh... si kecik tu pun sama... abg dia buat bunyi, dia pun ada bunyi gak... sabor je la....

ada kisah di sebalik beg ni... sebenarnya yang abg ngah pegang tu pilihan abg long sebenarnya... tapi dek sebab kerana adik dia mengalah.... baik betul hati abg long....sampai bebila camtu ye nak... tak mau gaduh-gaduh....


p/s mak aku pernah cakap tau... jangan esok2 abg ngah nak makwe abg long pulak sudah la... semua yang abg long punya dia nak...huhu... mintak simpang la mak.....

Khamis, 14 Mac 2013

E-Filing LHDN... dah buat ke belum?

assalamualaikum semua,

kejap je masa... sesedar dah bulan mac je dah pun....

sebut je bulan Mac ni mula la terfikir pasal cukai pendapatan.... errr korang dah isi ke belum?


Laman web LHDN 


aku belum lagi pasal baru terfikir semalam je pun.... ingat nak buat jugak lepas-lepas ni... tapi nanti dulu la... banyak kerja nak kena settle dulu ni... jangan buat last minit sudah la... sebab selalunya kalau dah hujung-hujung tu selalu line meragam...

buat korang yang dah buat... sila tunggu cek pemulangan jika ada ye... bagi yang belum sila-sila la mengunjungi laman web LHDN ye... boleh jugak klik e-filing di bawah ni...




e - filing 2012 

tarikh akhir hantar borang 30 April 2013 ni tau....


p/s agak2 byk tak dapat pemulangan tahun ni ye?