Dilema ibu menyusukan anak : puting luka

4:02:00 PTG

assalamualaikum semua,

ingat tak 2 @ 3 minggu lepas aku ada cakap pasal masalah yang aku rasa patut simpan dulu jadi masalah peribadi?

haaa...sekarang masanya nak diceritakan pada semua untuk dijadikan panduan terutama pada yang mengalami masalah yang sama...

2 @ 3 minggu lepas, adik husna ada habit mengigit puting setiap kali menyusu...
mulanya tak memudaratkan tapi lepas seminggu makin jadi parah...puting tu jadi macam terbelah...bila bukan masa menyusu pun boleh rasa bisanya kat puting...tak boleh nak nyatakan rasa macamana...

dan bila adik husna menghisap...lagi la parah... lebih-lebih lagi bila yang part luka terbelah tu kena kat gigi dia... aduh....macam nak meraung pun ada...gigil satu badan menahan sakit...kadang-kadang sampai terangkat kaki menahan sakit bila menyusukan dia sambil baring...

aku cakap kat shah nak try cari nipple shield...dengan harapan boleh lindung puting tu sampai luka bercantum semula...

dan akhirnya shah bawak aku cari nipple shield yang aku nak...

jumpa! di manjaku baby center kuantan...jenama MAM

ini bendanya...


nipple shield 


nipple shield (easy switch between mum & MAM? ye la tu...)


kami beli tu masa on the way ke kampung shah..jadi aku basuh sesiap nipple shield tu dengan air panas abg ngah...kira terus nak pakai la ni...

tetiba bila aku letak je...tau apa jadi...adik husna menjerit-jerit tak nak hisap ..panik kejap aku masa tu...wah dik...ummi beli mahal tau benda alah ni..RM30++ tau..ingat murah...ada 2 jenis tadi...ini pun aku pilih yang paling lembut tau...




dia buat main gigit-gigit boleh pulak tu... haih... 

jangan tak tau...adik husna lagi panik bila nampak puting ummi dia dah transformed...hahaha...

pastu apa jadi tau...aku selawat bebanyak..tawakkal dan bagi je la dia hisap yang ori... bila dia dah tidur..aku cecepat tarik...sakit ko!

semua ni berterusan selama seminggu...aku tahan lagi sakit..dari luka satu jadi dua..jadi tiga...wah..makin kronik..orang-orang tua pesan suruh sapu air susu kat puting yang luka tu kan? aku dah cuba buat tapi tak jalan jugak...sampai dah tahap berdarah dah...terfikir gak takpe ke aku bagi anak minum darah ni..tapi aku sedapkan hati..susu pun darah gak kan?

nak pam pun masalah jugak...dan ini la punca hasil susu makin merundum...bila sakit aku tak pam macam biasa tapi mermet pakai tangan...dan aku tak pandai..hasilnya sangat sikit...sudahnya habis semua stok susu beku dalam peti untuk adik husna...

sampai hari ahad aku dah tak tahan...maka aku google cari penyelesaian...terjumpa la entry blog Ajasu ni... terus teringat..aku pernah beli pam medela swiang dengan aja ni dulu.. jadi aku terus whatsapp dia tengah-tengah malam tu jugak...

dan hari selasa sampai la barang yang ditunggu-tunggu... medela tender care lanolin... yang akhirnya menjadi penyelamatku..


medela tender care lanolin gel 


sampai dalam pukul 2 lebih camtu...terus aku guna lepas pam pukul 2 tu...

memula macam takde apa rasa...tapi alhamdulillah...Allah permudahkan ubat ini sebagai penyembuh untuk masalah puting luka yang aku hadapi...lepas dua hari masalah berkurangan...dan lepas nak habis satu tiub tu aku guna ...alhamdulillah..masalah selesai..putingku tak sakit lagi...

tapi satu je masalah yang berpanjangan...betul la perunding selalu cakap susu ibu ni berkait rapat dengan supply vs demand...jadi kena selalu pam dan jangan skip...disebabkan masalah puting yang aku kena ni jadual pam jauh ke laut...dan hasil susu jauh merundum..

itu juga yang menyebabkan kami terpaksa mencampurkan susu husna bermula 13 Februari 2013 genap umurnya 1 tahun 2 bulan dan 2 hari...maaf nak..ummi takde pilihan lain...dan sekarang ni aku masih lagi mengepam untuk memberikan hanya yang terbaik untuk anak-anakku...semoga Allah permudahkan jalanku dan limpahkan rezeki buat anak-anakku...amin..


p/s "sesiapa yang mempunyai tiga orang anak perempuan dan dia menjaga mereka dengan baik, memenuhi semua keperluan dan menyayangi mereka.nescaya syurgalah balasan baginya.." direkodkan oleh Ahmad dalam kitab Musnad Ahmad..

You Might Also Like

35 Luahan Ikhlas

  1. hehe mnyusu badan lagi ye??? ena dulu sampai 4 tahun kot.. mesti ena pernah buat perkara macam ni kat mak ena.. sian my mom.. huuuuu

    BalasPadam
    Balasan
    1. masih dik.. sepenuhnya waktu malam lagi ni.. bulan depan nak kena gi kursus..kesian adik una kena tinggal...

      Padam
    2. oh..masa susukan si kakak masa tu tengah preggykan si adik..sakit giler masa tu..tapi boleh tak teringat nk pakai nipple shield..adehh

      Padam
  2. mencabar juga ye.. tak pe ita.. sabar byk2 insya byk adik husna dpt kebaikan dari susu ibu ni

    BalasPadam
  3. terkezut husna tengok puting ummi.... hehehe
    pengorbanan seorang ibu ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe.. ye kan noe.. Allah nak bagi pahala percuma.. in shaa Allah..

      Padam
  4. byk jugak dugaan nak bf ni kan kak..cuak pulak rase.huhuu

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak semua org kena macam ni dik.. tak yah takut..pengalaman orang lain2.. ada anak langsung tak gigit pun..

      Padam
  5. Disebalik semua ni besar ganjarannya buat seorang ibu..
    Besar dah ank dara ita ye., comel..

    BalasPadam
    Balasan
    1. in shaa Allah kak.. kejap je dah besar.. tetiba je kang dah boleh sekolah..

      Padam
  6. mmg sakit kalau kena gigit. azfar kalau dah tidur mst dia nak gigit jgk skt. adehhh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya dah pasrah.. sampai kena beli yang tiub besar dah ni untuk standby..selalu luka

      Padam
  7. salam sis... sy pon jd masalah yg sm..dua hari ni luka semakin teruk hingga keluar air bisa pada keliling niple.. dan 2 hari ni jgak sy lgsung xberani bg ank hisap..sbb sakit sgt..memang seksa..kalo kene air time mandi pon rase sakit nye..sis, dlu x jmp dokter ke mntk pndpt?sy mcm nk cube krim yg sis guna ni...tp takot plak kalo x serasi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak jumpa doktor tu terpulang.. tp pada akak elok cari rawatan dulu.. dah 2 hari anak tak menyusu tu..kesian dia.. elok guna dulu krim ni..inshaaAllah dipermudahkan supaya cepat sembuh..akak dulu guna pagi masa gi kerja balik petang husna dah boleh hisap dah.. kalau lama2 dibiarkan nanti anak dah tak mau menyusu badan..lagi sedih.. inshaaAllah krim ni sesuai untuk semua ibu2.. kalau takut tak serasi beli yang tiub kecil tu dulu, macam akak dulu pun sama akak try yg kecil baru beli yang besar... alhamdulillah sesuai sgt2..

      Padam
    2. salam... sy terjmpa lanolin gel ni pun dr blog ni.. alhmdlh masalah puting luka dpt di atasi..lukanya agk teruk jg sbb ms bby hisap sy terkejut tgk mulut bby berdarah.. rupanya dia hisap susu yg dh brcmpr drh.. sakitny allah je yg tahu..menitik air mata masa bby hisap..huhu..

      alhmdlh..satu tiub dh cukup... sblm nya guna palmer cocoa butter tu tp x dpt recover..

      Padam
    3. terima kasih inna.. alhamdulillah lega bila masalah dah ada penyelesaiannya kan? sbb itu saya tulis entry ni.. ingin membantu semua ibu di luar sana yang ada masalah sama macam saya..

      Padam
    4. Camne nak beli..sy pun maslah sama..dh 2 minggu...

      Padam
    5. cuba rujuk entri kat atas tu.. rujuk pada blog yang diberi ok...

      Padam
  8. lps puting akak sembuh,gatal tak kak?sb sya gatal la lps sembuh

    BalasPadam
  9. sya punya pun gatal lps sembuh dan puting jdi kering

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf ye xde pengalaman macam tu jadi tak tau..

      Padam
  10. Berapa lama tempoh puting akak luka?

    BalasPadam
  11. Berapa lama luka nipple kak?

    BalasPadam
  12. Saya mengalami masalah yg sama..bole tak saya dptkan num hp yg jual madela tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf baru sempat jawab boleh gi blog mybreastpumpshop.com

      Padam
  13. saya pun mengalami masalah yang sama...sampai anak mengamuk sya wat tak tau je..sedih tgk dia...

    BalasPadam
  14. niezam_iera@yahoo.com4 November 2014 1:47 PTG

    Sis pakai mendela tu bila nk menyusu kena basuh x...

    BalasPadam
  15. sakitnya bila di gigit...pengorbanan ibu :-)

    BalasPadam
  16. Balasan
    1. tray gi blog ni ok... www.mybreastpumpshop.com/2011/02/medela-tendercare-lanolin-nipple-cream.html

      Padam
  17. Sis ita pm ubt dn cri tp xjmpa

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen :)

Komen Terkini