Follow my blog with Bloglovin

Rabu, 13 Julai 2011

bila abg long bercerita...

salam semua,

semalam bila adik dan ayah dah selamat tidur... aku tengok anak bujang sorang lagi tu masing terpusing2... terkebil2 sorang2....

lepas tu aku pun terus baring sebelah dia... ajak dia main cerita2.... lepas tu aku pun cadang kat dia ummi cerita dulu ye.... aku pun dengan bersemangatnya bercerita pasal sang kancil dengan sang buaya... dah abis aku bercerita... abg long punya turn pulak....

tau apa tajuk dia... cerita dia pasal gajah berlawan dengan ular... hish ganas betul anak2 zaman sekarang ni kan.... semua cerita berlawan je...

nak tau macamana dia cerita.???

ok camni....

ada gajah kan ummi.... dia lawan2 dengan ular.....
lepas tu kan ummi.... gajah tu makan batu......
lepas tu kan ummi.... ular tu kalah... ular tu makan batu.... (bape banyak makan batu daa..)

jadi aku pun tanya sapa yang menang sapa yang kalah ni?
abg long jawab... ular kalah sebab makan batu.... gajah dah menang....
aik?? masa ni aku betul2 dah konfius tau... tadi gajah makan batu lepas tu ular pulak... ni sesi makan batu ke apa ni?....

akhirnya aku membuat keputusan mungkin gajah makan batu tu dimaksudkan dengan gajah ambik batu dengan belalai dia lalu baling ke ular dan ular termakan batu tu... jadi ular dah kalah....
korang rasa betul tak andaian aku ni?

p/s sempat lagi tu pesan sebelum tidur semalam... esok ummi beli buku yang ada cerita2 semut... ulat2... rama2 ye.... wah sempat lg demand tu.... Cerita menarik lain