Follow my blog with Bloglovin

Selasa, 24 Julai 2012

Menu Berbuka Bulan Ramadhan

salam semua,

alhamdulillah dah masuk 4 ramadhan kan hari ni.... cepat betul masa berlalu... tapi aku perasan satu benda la tahun ni aku lupa nak letak entry pasal makanan berbuka kami.... sekali dengan gambar bagai kan... macam dah jadi kemestian la pulak....

aku rasa tahun ni aku tak letak la kot pasal bukan aku ada kongsi resepi sekali pun... kesian kat korang asyik tengok gambar je kan? hehe... sebenarnya alasan je tu... aku terlupa ambik gambar setiap kali lepas masak.... terkejar-kejar dengan masa...

kalau 2 hari awal tu cuti... aku rilek je santai-santai nak masak kat rumah.... tak santai mana pun sebab hari pertama tu aku dah start masak pukul 3 lagi.... melampau kan? hahaha... mujur JAIP tak serbu rumah aku...
sebenarnya hari pertama kami berbuka kat rumah mak shah... jadi aku kena masak awal... dalam pukul 6 kami bertolak ke rumah mak shah... aku masak simple je pun... aku masak nasi kismis dengan ayam masak sambal je... untuk bebudak aku goreng ayam je... sampai kat rumah mak mertua aku banyak dah hidangan adik ipar aku masak... dengan kari dagingnya..kacang goreng dengan udang... murtabak lagi diorang beli... terkedu jugak tengok.. besar selera orang puasa hari pertama ni... hehe...

hari kedua pulak shah kena ot malam... maka kami berbuka di rumah je... aku masak start pukul 3 jugak... hahaha... melampau lagi sekali kan? bukan apa.... aku ada anak kecik.. kang kalau lambat-lambat masak dia merengek nak nyusu masa aku sibuk nak memasak kang camne?... mau tak berbuka orang lain kang nanti...ceh... alasan...tak ingat punya kan....hehe... tapi hari kedua ni memang santai... pukul 4.30 aku dah siap rilek-rilek guling-guling dengan adik depan tv...

untuk hari kedua tu aku masak roti jala dengan kari daging.... banyak wooo aku buat sampai 1/2 kilo tepung... tapi itu je pun kami makan sampai la sahur... belum kira yang bebudak 2 orang tak puasa tu makan lagi... shah yang biasa makan nasi waktu berbuka pun dah terikut tabiat isteri dia yang tak bape suka makan nasi...

untuk hari ketiga pulak... semalam kan?... ye la  macam la lama sangat... aku masak lagi simple.... pasal aku ada masak nasi untuk sahur tapi tak berusik pun... balik tu aku terus plan masak nasi goreng sardin... aku ada dengar-dengar orang buat dulu... tapi tak tau pun resepi dia... aku godeh-godeh sendiri je.... senang je... aku kisar bawang merah, bawang putih, cili kering dan udang kering (option je taknak letak pun takpe.. aku suka letak)... pastu tumis sampai naik bau (jangan hidu lelebih pulak kang batal puasa tu)... pastu aku letak sardin yang aku dah hancurkan2... sekali dengan sos tomato dia.. biar kejap atas api.. pastu... letak lak sayur yang kiub-kiub campur (jagung, kacang peas dan lobak(kekadang diorang isi betik kan?))... pastu biar dia agak kering sikit pastu aku campakkan garam... pak aji... bagi rasa ok la... termasuk letak kicap manis sikit.... pastu aku letak semua nasi yang ada... gaul bagi rata dan biar dia sampai agak garing sikit... siap...

pukul 6.45 petang aku dah boleh mandi dan rilek-rilek...

untuk ramadhan keempat hari ni... cadangnya aku nak masak lotong... pagi tadi dah siap masak nasi impit... jadi balik kang tinggal masak kuah je la... kalau sempat aku masak sambal tumis sekali... aku jarang makan dengan sambal kacang pasal lambat sikit nak buat... kalau sambal tumis ni kejap je boleh siap... mesti korang pelik kan... pepagi dha plan nak berbuka apa.. orang berkerja ni kena pandai bagi masa dan plan baru boleh nak memasak untuk keluarga... kami berazam tahun ni tak payah mengunjungi baazar ramadhan dah...moga dipermudahkan urusan hari ini dan hari-hari seterusnya hendaknya.. amin...

insyallah kalau aku ingat hari ni aku ambik gambar eh...

p/s korang pulak berbuka apa hari ni...eh.. pepagi dah tanya orang berbuka apa...hehehe... Cerita menarik lain

8 Luahan Ikhlas:

imhana berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

menarik menunya.btw, salam kenal...

:: Mrs.Eady :: berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ADUHAIII..ROTI JALA TUH! :)

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

salam kenal jugak!

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

nasib akak tak tepek gambor sekali kan izwa... hahaha..

ieda berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wahhh roti jala ..
susah tuu nak buat
tapi kalau ramai2 seronok semua leh jadi kan ita ;))

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

senang je kak.. saya letak semua sekali dalam blender je.. zasss.. siap..hehe.. versi org malas.. cuma leceh nak menjala tu je la..tapi berbaloi buat bila org makan habis!

Alin Marlini berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Salam Ramadhan ita

mamapp berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wow nampak cedapp