Follow my blog with Bloglovin

Jumaat, 23 Ogos 2013

Drama pagi ini..

assalamualaikum semua,

selamat pagi... ceria semua hari ni? al maklum dah sampai Jumaat tentu ramai yang ceria sebab esok dah bercuti... bagi yang masih bekerja esok takpe jangan sedih ok.. teruskan ceria juga...

pagi ni walaupun ada drama menangis pepagi hari.....aku tetap rasa ceria nak pegi kerja... sebabnya pagi ni ada majlis sambutan hari raya di pejabat kami... menu simple je.. potluck.. jadi ikut la nak bawak apa pun...

aku dah cerita semalam kan...aku punya aku buat roti jala.. tapi versi segitiga gak... aku try buat yang gulung tu tapi tetap fail.. jadi... buat yang senang je la.. segitiga... disajikan dengan kari ayam....

buat suami tersayang... terima kasih bang kerana menguruskan semuanya di saat isterimu menjala... sayang abang sangat-sangat... eh terjiwang la pulak... hehe...

ok layan gambo ye...


roti jala - ada yang mintak resepi.. hold dulu ye.. nanti aku tuliskan...


kari ayam 




pepagi ni ada drama dilakonkan oleh abg ngah sebagai watak utama... dan digandingkan dengan adik husna heroinnya... aduhai...masa nak cepat tu la ada macam-macam dugaan....

drama bermula macam ni haaa...
memula pagi tadi elok je diorang main permainan bersama....


bermain di pagi hari 



tetiba dia nampak aku bungkus biskut kat bawah ni nak bawak ke jamuan pagi ni...


biskut kekacang ala famous amos - resepi aku belum sempat letak.. hutang dulu ye.. ;) 


terus dah ada bunga nak drama dah... nak makan juga biskut tu... tapi taknak dalam bekas lain.. tetap nak yang dalam balang juga...
tapi tak lama..dia lupa pulak.....

pastu tetiba je masa nak keluar rumah abg ngah kepit semua mainan yang dia main tadi nak bawak ke sekolah...
aku dah start bising....maaf la wahai anak...

pastu ayah dia handle pulak.... shah tarik semua mainan dan masukkan dia dalam kereta...bergasak la dalam kereta diselangi suara abg long membaca doa kenderaan.... gamat betul... dah rupa macam ngubat orang sakit dibuat orang dah gayanya dalam kereta kami pagi tadi...

sampai taska elok je husna masuk dalam... sambil bawak bekal biskut yang abg ngah tak nak tadi... elok je husna bersalam cium bagai... tetiba.... haaa ni sampai part tragik ni...

shah angkat abg ngah dari dalam kereta dengan masih meraung gila-gila... gaya macam budak kena dera dah aku tengok... dengan berjurai-jurai air mata lagi... aduhai...

pastu shah pass dia kat aku...aku peluk dia.... pujuk...dia nak gak salam... tapi..... tapi....

ending dia yang tak berapa best.... adik husna ikut abg ngah menangis pulak dah.... waaaaa..... ini memang buat aku syahdu wei.... beria-ia ko dia menangis.... alahai anak... sedih hati ummi ni tau... gundah gulana nak pergi kerja....

dan kemudian cikgu taska tutup sliding door aku terus tak nampak husna menangis dah... harapnya dia ok la... tapi hati si ibu ni tetap rasa bersalah tau... meninggalkan anak-anak dalam keadaan macam tu... hukhukhuk....

terkenang sesuatu yang disebarkan di whatsapps baru-baru ni...

Mahal sgt kah cuti tanpa gaji, demi anak2.... Kalau dulu, ayah je.. Tp skrg, kdg2 isteri pun blk lewat...Anak2 redha di tempat org... Belajar, bermain... Riang... Kongsi makan dan kongsi penyakit... xpe, KLINIK ADA!!Sepanjang di tempat kerja, anak2 di rumah pengasuh/taska rindu kat kita... Rindu ayah... Rindu mama..Tp... Nak ckp rindu x reti... Nak tulis surat, xreti gak... Jadi, bila kita ambil anak jam 6:00 ptg, diulang, 6:00 ptg, saat anak nampak mama dan ayah dia, anak kita tekad... Dia nak mama tgk dia... Nak ayah dukung, peluk dia... Dia buat perangai... Nak makan sndri... Nak itu... Nak ini... Nak dukung... Tumpah air.. Kerna hanya bahasa PROTES dan BUAT PERANGAI shj yg anak2 tahu utk bgtau yg... "Mama saya rindu n sayang sgt kat mama..."
TAPI.....
Apa kita buat...
Bila anak2 bising... Kita marah...
Bila anak2 main... Kita herdik...
Dia nangis, kita jerit "DIAM!!!!"
Dia suruh ajar... Kita jawab "AYAH NAK TGK TV, FAHAM!!!!"
Dia tumpahkan makanan/air kita tengking seolah2 dia sudah cukup matang...
Sedih hati seorg anak yg rindu mama... Yg rindu abah... Yg rindu pelukan ibu... Rindu dukungan abi...
Apakah duit boleh ganti kasih sayang?
Apakah jus tok guru boleh ganti suapan kasih sayang?
Apakah mainan berlambak2 boleh ganti saat bergurau senda sesama keluarga?
Apakah masing2 makan kat luar boleh ganti nilai makan bersama...
Fikir sahabat...
Fikir teman2...
Fikir ayah ibu yg mulia..
Ingatan bersama...
TAPI.....Apa kita buat...Bila anak2 bising... Kita marah...Bila anak2 main... Kita herdik...Dia nangis, kita jerit "DIAM!!!!"Dia suruh ajar... Kita jawab "AYAH NAK TGK TV, FAHAM!!!!"Dia tumpahkan makanan/air kita tengking seolah2 dia sudah cukup matang...Sedih hati seorg anak yg rindu mama... Yg rindu abah... Yg rindu pelukan ibu... Rindu dukungan abi...Apakah duit boleh ganti kasih sayang?Apakah jus tok guru boleh ganti suapan kasih sayang?Apakah mainan berlambak2 boleh ganti saat bergurau senda sesama keluarga?Apakah masing2 makan kat luar boleh ganti nilai makan bersama...Fikir sahabat...Fikir teman2...Fikir ayah ibu yg mulia..Ingatan bersama...


maafkan ummi wahai anak-anak...

p/s ada kawan bagitau anak kawan dia pengsan lepas balik dari taska.....berdebar tunggu cerita lanjut...

Cerita menarik lain

2 Luahan Ikhlas:

Denaihati berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Sebagai peringatan message whattapps tu. memang biasa berlaku...

Hani Fadhlina Abdul Rahman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Moga jadi peringatan untuk kita bersama ...