Follow my blog with Bloglovin

Ahad, 11 Ogos 2013

Juadah @ Menu Popular Rumah Terbuka

assalamualaikum semua,

dah masuk 6 Syawal tapi masih lagi tak putus dengan undangan rumah terbuka kan?

rumah kami tahun 2013 ni tak dapat lagi nak adakan jamuan rumah terbuka untuk Aidilfitri..sebabnya 2 minggu pertama dah memang takde kat rumah dan 2 minggu terakhir dah sibuk bekerja semula..tapi walau kami tak buat rumah terbuka pun bagi sesiapa yang terasa nak sudi nak berkunjung..jemputlah datang ye...tetamu sentiasa diundang..cuma kalau nak datang eloklah beritahu lebih awal..boleh la disediakan dulu apa yang patut...

ok meh kita cerita pasal menu yang selalu orang pilih dan tetamu habiskan licin pada majlis rumah terbuka... antaranya...

1. Sate... haaa..yang ni memang popular...sedap ke tak sedap ke tetap habis dulu kan?

satay sambal kacang

2. Lemang ... yang ni bergantung jugak akan habis ke tidak...biasanya bergantung pada lauk yang dihidang sekali bersama lemang.. macam lauk hidangan kegemaran PM kita..rendang

rendang

juadah raya


3. Ketupat ..yang ni popular dimana-mana pun rasanya..tapi sekarang banyak dah dimudahkan dengan adanya ketupat segera..ini menu fleksibel sebab boleh dipadankan dengan lauk yang pelbagai sebagai contoh kari, rendang, kuah kacang, masak lodeh dan sup..



4. Ketupat palas... ketupat pulut ni sedap kalau dihidangkan sebagai menu rumah terbuka.. kalau dimakan macam tu saja pun dah sedap...

5. Rendang .. yang ini lauk popular yang dihidangkan tapi berbeza mengikut kawasan.. yang pentingnya walau ada setiap hati tapi menu yang tetap wajib ada bila sebut pasal raya..

rendang daging

6. Kari ..tak kira la yang dihidang tu kari ayam ataupun daging tapi menu ni merupakan menu pelengkap pada hidangan hari raya


7. Masak lodeh ....yang ni kalau kat sebelah johor memang menu wajib..dan selalu dimakan dengan lontong...ada sesetengah dihidangkan dengan sambal kacang..tapi kalau aku lagi best kalau ada sambal udang...fuhhh...

8. Kuah kacang atau sambal kacang ...biasa orang hidangkan untuk makan dengan sate dan juga ketupat... ada jugak yang suka makan dicampur dengan rendang...sedap jugak..

9. Nasi dagang ... yang ini menu popular di pantai timur..

10. Nasi minyak ...lagi sekali menu popular di pantai timur...

ada banyak lagi menu yang sesuai untuk jamuan rumah terbuka sebenarnya...tapi dah tak tertulis dah rasanya... betapa menunjukkan yang negara kita begitu mewah dengan pilihan makanan...semoga ia tak menjadikan kita lupa pada yang tiada ok... bukan bermakna tiada pada nyawa sahaja juga tiada pada harta benda dan tidak berkemampuan..semoga sumbangan dari ramadhan berterusan hingga selamanya...
p/s kami dalam perjalanan balik johor ni insyaAllah..kesian kami orang dah abis beraya baru nak balik beraya...doakan kami selamat pergi dan balik ye semua..
Cerita menarik lain

6 Luahan Ikhlas:

Nurzakiah Hanum berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

nyum2

Aida Azryn berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

selamat hari raya.. :D

Aziela berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Baru2 ni kat Melaka, ada sorang ADUN kawasan buat jamuan raya dengan menu lempeng. Lempeng kelapa, lempeng pisang, lempeng kosong. Cicah sambal, cicah kari..semua ada..hahahahhaha

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

eh, menariklah komen Aziela ni...

akak lom dapat makan soto lagi raya ni :-(

Mashitah Mamat berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

aduhaiii..terliurrr seme...dh habis raya ni, lagi rasa mcm nakkkkk makan seme......tp kene berpada2 ...makan bila lapar je..kalau ikut nafsu, seme nk balun....



Lea Azleeya berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Nyumm nyummm.. Rendang paling best.. :)