Meraikan anak-anak berbuka puasa bersama anak-anak kurang bernasib baik di Ancasa Royale Pekan, Pahang - Cerita Ita                                                             Meraikan anak-anak berbuka puasa bersama anak-anak kurang bernasib baik di Ancasa Royale Pekan, Pahang Langkau ke kandungan utama

Meraikan anak-anak berbuka puasa bersama anak-anak kurang bernasib baik di Ancasa Royale Pekan, Pahang

Meraikan anak-anak berbuka puasa bersama anak-anak kurang bernasib baik di Ancasa Royale Pekan, Pahang 


Assalamualaikum semua, tu dia.. tajuk punyalah panjang.. sepanjang cerita aku nak kongsikan dengan korang semua ni.. ala bukan cerita apa pun sebenarnya.. lebih kepada cerita hal anak dengan mak.. kiranya kisah meraikan anak-anak berbuka puasa bersama anak-anak kurang bernasib baik di Ancasa Royale Pekan, Pahang ni adalah penamat yang best untuk kisah mak dengan anak ni.. kisahnya ialah ragam anak-anak ketika berpuasa.. 

meraikan anak-anak berbuka puasa bersama anak-anak kurang bernasib baik di Ancasa Royale Pekan, Pahang

Macam-macam ragam sebenarnya.. antaranya selalu lupa la.. lupa yang dia tengah berpuasa.. dan biasanya kami akan bagi ganjaran bagi hari pertama sesiapa pun dapat puasa penuh.. itu kira pencetus semangat supaya anak-anak gigih berpuasa lagi.. nantilah aku kongsikan macamana tips nak ajar anak berpuasa kat entri lain.. entri ni kita fokus pada ganjaran yang aku bagi kakak husna sempena dapat puasa penuh pada hari pertama hari tu.. 

Kami meraikan anak-anak berbuka puasa bersama anak-anak kurang bernasib baik di Ancasa Royale Pekan, Pahang! bukan senang nak dapat peluang macam ni tau.. Hotel Ancasa Royale Pekan, Oahang ni antara hotel terkenal di daerah Pekan tau.. dengan kedudukan dia yang sangat strategik dan cantik terletak di tepi sungai tu cukuplah buat sesiapa yang lalu terasa-rasa nak singgah.. termasuklah kami.. jadi bila dapat jemputan dan secara tak langsung boleh meraikan anak-anak berbuka puasa bersama anak-anak kurang bernasib baik di Ancasa Royale Pekan, Pahang ni takkan kami nak tolak kan? harapnya di lain masa kami dapat tinggal semalam dua kat sini untuk kita merasai pengalaman tinggal di hotel cantik ni jugak kan nanti.. insyaAllah..

Mehlah kita cerita apa yang best pada malam tu.. perhatian ya.. kalau korang baca entri ni di bulan puasa ni sila kawal sikit supaya tak tertelan banyak air liur tu kang.. sebab banyak sangat gambar makanan yang best menanti anda.. hahaha.. bertabahlah semua.. 

Majlis ni diadakan di Safron Brasserie Ancasa Royale Pekan dengan tujuan untuk mengeratkan ukhwah yang sedia ada terjalin antara pelanggan setia Ancasa Royale Pekan serta penduduk setempat.. majlis bermula pada pukul 5 petang dengan pengagihan bubur lambuk oleh warga kerja Ancasa Royale Pekan kepada 500 orang penduduk di sekitar daerah Pekan dan pelanggan setia mereka yang sentiasa menyokong Ancasa Royale Pekan dari sejak penubuhan sehingga ke hari ini.. dan bubur lambuk diorang ni sangat marveles tau.. anak-anak ulang banyak kali makan lepas maghrib tu.. 


Ini antara anak-anak yatim dan asnaf yang diraikan pada malam tu - ceria wajah memasing


Selepas tu ada majlis penyampaian sumbangan oleh Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Pengurusan Aset UDA, YBhg Datuk Tajuddin Mohamed diiringi oleh Naib Presiden Kanan, Bahagian Hospitaliti, Encik Shah Azam Khan.. mereka menyampaikan sumbangan berupa duit dan baju raya kepada 50 orang anak-anak yang kurang bernasib iaitu anak yatim dan asnaf dari SK Sri Maulana.. mereka ini la sebenarnya tetamu yang diraikan di Ancasa Royale Pekan pada malam tu.. mereka juga terima sumbangan dari ADABI untuk kegunaan sepanjang Ramadan.. bagus kan? memang ini yang jadi amalan pihak Ancasa Royale Pekan sejak dulu lagi.. ini dibuktikan dengan pendapat Encik Shah Azam yang percaya konsep memberi atau bersedekah ini merupakan amalan yang mulia yang bukan sahaja patut diamalkan pada bulan Ramadan sahaja.. 

Lepas je azan Maghrib, kami semua selamat berbuka dengan hidangan enak yang disediakan di sini.. anak-anak la paling gembira.. bak kata abg long.. "Seronok ummi.. macam-macam boleh makan kat sini".. ya nak oii.. sedap pulak tu.. mehlah korang tengok apa je juadah yang kami ambik untuk menu berbuka puasa kami hari tu..

Antara station tumpuan jugak dessert ni 

Tengoklah pilihan yang ada

dessert pilihan anak-anak

Buah-buahan

Air bermacam jenis

Dessert - Pencuci mulut



Kuih tradisional


ABC station - paling popular hari tu 

kami makan jugak nasi dengan lauk pauk.. aku ambik nasi kandar dan shah ambik nasi putih.. anak-anak macam biasa la bila banyak hidangan ni mereka akan tuju murtabak dan sate dan kemudian akan makan lauk je lebih.. lauk paling mereka suka ialah ikan patin masak tempoyak dan seafood kandar la apa lagi..


Murtabak


ruangan nasi kandar

ayam goreng

seafood kandar

semua jenis ada..

Seafood kandar dah dalam pinggan.. yeay!

ikan patin masak tempoyak - sedapnya la

telur masak lemak

opor daging - popular sangat kat pekan

sayur bendi

lala - kegemaran anak-anak

ayam kampung tau ni

ada kudapan macam ni jugak kat tempat kerabu dan sambal


Selesai berbuka, kami tunaikan solat Maghrib di surau hotel di tingkat 2 yang luas pada aku.. dapatlah tampung jemaah yang ramai satu-satu masa.. surau disediakan berasingan antara lelaki dan perempuan dan tempat mengambil wudhu' pun disediakan dalam ruangan bersolat.. mudah betul.. kiranya kalau merancang nak berbuka sini tak perlu risau la..


Surau di tingkat 2

Surau perempuan


Bila dah sudah selesaikan tanggungjawab secara bergilir kami sambung menikmati juadah yang ada.. kami cuma makan yang ringan-ringan je la.. bukan ringan sangat pun sebenarnya.. kami makan bubur lambuk bersama anak-anak.. kemudian anak-anak layan makan aiskrim potong.. dan aku pulak sambung makan daging kambing panggang yang sedap tu.. sesiapa yang berminat nak berbuka puasa kat sini korang boleh baca pasal harga dan jenis juadah kat entri Bufet Ramadan Ancasa Royale Pekan ya.. ada masa lagi sehingga habis bulan Ramadan ni.. sekali sekala meraikan anak-anak berbuka puasa bersama anak-anak kurang bernasib baik di Ancasa Royale Pekan, Pahang ni seronok jugak!


Bubur kacang yang sangat sedap

Kambing panggang

sedap tau

Bubur lambuk yang sangat sedap jugak


Ceritaita





Ulasan

  1. alhamdulillah..rezeki dikongsi bersama..

    BalasPadam
  2. Seronoknya meraikan anak- anak yatim kan..banyak betul hidangan tu ha..kambing panggang tu tatap dapat perhatian kan..seafood kandar tu macam x pernah jumpa lagi

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :) Link blog tidak dibenarkan sama sekali. Jika ada, komen anda akan dibuang atau ditandakan spam.

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat