Menggamit Kenangan EDP 79 NHI Korea : Hari Kedua - Cerita Ita                                                             Menggamit Kenangan EDP 79 NHI Korea : Hari Kedua Langkau ke kandungan utama

Menggamit Kenangan EDP 79 NHI Korea : Hari Kedua

assalamualaikum semua, aku sambung kisah EDP di hari kedua kami.. bersambung dari hari pertama aritu.. setelah menempuh perjalanan selama lebih 6 jam dan selamat sampai di Lapangan Terbang Incheon pada jam 7.10 pagi waktu tempatan tu kami sangat bersemangat nak tempuh hari yang baru..

gambar di hari ketibaan kami

pertama sekali yang kami buat di Negara Korea Selatan ni ialah gigih bergambar di sana sini.. haha.. team kali ni memang "die hard camera lover" dia punya panggilan yang sesuai.. tengok je la muka memasing kalau jumpa kamera.. dan aku bagi amaran kat korang yang korang akan tengok banyak lagi paparan gambar selepas entri hari kedua ni.. itu pun sebab gambar-gambar hari pertama sampai hari ketiga kot yang tak dapat diselamatkan tu.. kalau ada pun gambar-gambar yang aku sempat upload di IG atau FB atau dah sempat whatsapp kat orang lain selepas tu.. sampai sekarang rasa nak nangis sebab hilang semua gambar yang cantik dalam hp ni.. tapi hidup kita mesti teruskan jua jadi meh kita sambung entri ni dengan segera.. haha..

bergambar dengan maskot Winter Games PyeongChang 2018 di Incheon Airport

gambar ehsan dari rakan sekumpulan

Menatap permandangan Sungai Han dan Seoul buat pertama kalinya

akhirnya dah sampai Korea wei.. rasa tak percaya pun ada ni..

berdasarkan taklimat awal dengan pihak JPA aritu kami akan disambut dengan program ala-ala runningman macam peserta sebelum ni.. tapi beberapa hari sebelum hari keberangkatan kami aritu pihak NHI (National Human Resources Institute) kat Korea dah maklumkan yang kemungkinan besar aktiviti ni dan jugak berbasikal akan dibatalkan.. yang mana kebanyakan dari kami sangat kecewa.. ya la bukan selalu dapat buat aktiviti macam ni dalam berkumpulan.. pulak tu kat suasana yang berbeza.. tapi nak buat macamana.. disebabkan takde rezeki kami teruskan je dengan jadual yang tersedia..

disebabkan acara ala runningman dibatalkan dan kami dapat perlepasan di hari pertama kami tiba di Korea ni.. kami teruskan dengan rancangan menjelajah Korea dengan cara kami.. alhamdulillah ada ahli kumpulan yang sangat sporting.. kesemua 20 orang ikut sama dalam pengembaraan pada 16/7/17 kami ke Pulau  Nami.. atau dipanggil Nami Island! tapi sayang.. gambar peribadi aku dalam hp ni tak dapat nak dikongsikan kecuali satu gambar je.. itu je la buat tatapan mata.. insyaAllah kalau ada yang lain dari simpanan kawan-kawan aku akan update nanti ya.. aku akan kongsikan gambar dari kamera kecik yang aku bawak sebagai back up aritu.. dan malangnya kamera tu pulak abis bateri di pertengahan penjelajahan Pulau Nami.. malang bertimpa-timpa nampaknya.. mungkin jugak semua berlaku sebab dah disuratkan untuk datang ke Pulau Nami semula satu masa nanti? hahaha.. impian ok.. mana tau akan jadi kenyataan..

muka ceria nak ke Nami Island

kami bergerak dari hotel dalam pukul 11 pagi rasanya kot aritu.. dah lupa pulak masa sebenar.. pastu kami naik beberapa keretapi laju atau dipanggil subway di Korea ni.. maksud beberapa di sini ialah kami bertukar-tukar line subway sepanjang perjalanan ke Nami Island.. eh lupa nak bagitau yang kami check in di Hotel Koreana sebelum tu.. ada dihidangkan makanan yang sedap untuk kami bersarapan pagi tu jugak.. tentunya ada kimchi yang sedap tu..

muka beum mandi masa ni.. haha nak gi sarapan dulu..

kemasan meja untuk sarapan di Koreana Hotel

kami mulakan perjalanan dengan menaiki subway dari stesen City Hall yang berdepan dengan hotel yang kami duduk.. masa ni tak tau pulak ada banyak stesen rupanya di kiri kanan hotel jugak.. haha.. sah jakun! kami hanya ikut je panduan yang diberi oleh pemandu arah kami masa tu.. bersyukur sangat En Anas yang budiman ada dalam kumpulan kami dan sudi bawak kawan-kawan jalan tanpa merungut pun.. terima kasih anas! jasamu dikenang.. ok sambung cerita.. dari Stesen City Hall kami ambik subway line 1 untuk ke Stesen Hoegi yang ambik masa perjalanan dalam lebih kurang dekat sejam jugak.. ada 9 stesen kami tempuh dari City Hall nak ke Hoegi tu.. tapi masa ni ramai dari kami ada yang berdiri sebab subway yang agak penuh.. cuma dah separuh jalan tu ada jugak yang dah tertidur..

perjalanan kami dari City Hall ke Pulau Nami

sampai di stesen Hoegi kami tukar subway untuk ke Stesen Sangbong pulak.. yang ni sekejap je sebab cuma satu stesen je tapi masa subway tu nak bergerak agak lama dia menunggu di stesen Sangbong tu.. ada la dalam 10 hingga 15 minit sebelum dia mulakan perjalanan.. aku agak mungkin ini antara subway yang agak kurang penumpang dan jarak antara subway yang datang tu agak jauh jadi perlukan masa untuk penumpang memenuhi gerabak yang ada.. masa dah abis waktu menunggu tu pun masih banyak lagi ruang yang kosong.. mungkin jugak telahan aku tu benar..

rilek je orang kat belakang tu sorong basikal dia ke dalam subway.. haha

selepas bergerak dari Stesen Sangbong ni kami terus ke stesen Gapyeong yang ambik masa dalam lebih kurang sejam jugak la.. ada lebih kurang 15 stesen yang kami tempuh sebelum sampai ke stesen Gapyeong.. sempat la kami tertidur-tidur dengan berbagai adegan dalam subway tu.. haha.. permandangan pun agak berbeza di sepanjang jalan.. ada permandangan yang sangat cantik yang tak dapat nak diungkapkan sebab kawasan yang kami tuju ni dia dah macam area pendalaman jugak la.. jauh dari kesibukan bandaraya Seoul..

aku dapat ambik gambar lembah ni dari depan yang lebih cantik tapi crash dalam hp.. huhuhu..

Sampai di stesen Gapyeong kami kena cari kenderaan lain untuk ke Pulau Nami.. samada naik teksi atau naik bas.. kami pilih untuk naik teksi yang mana memang paling mudah dan jimat bagi kami yang berkumpulan ni.. untuk satu teksi bayaran maksima kena bayar adalah dalam 3900 won untuk satu hala.. jadi kami boleh berkongsi dengan 3 atau 4 orang untuk satu teksi.. dekat je sebenarnya Pulau Nami tu dari stesen Gapyeong tapi nak berjalan dalam musim panas di Korea ni rasanya mau berpeluh jugak.. kalau naik bas tambangnya lebih kurang 1300-1500 won macam tu la.. aku pun tak ingat dah.. itu pun tau sebab ada kawan-kawan yang naik bas waktu balik dari Pulau Nami.. tapi hati-hati ya jangan ternaik teksi berwarna hitam di Korea ni.. tambangnya akan lebih sekali ganda dari teksi berwarna silver dan putih..

ok abaikan orang yang ramai ni.. aku nak tunjuk kena ambik teksi kat depan tu kat area bas

tempat basikal belakang stesen Gapyeong

selepas turun teksi ini permandangan yang kami nampak ~ ada bungee jumping kat depan tu tau..

kena beli tiket kat kaunter ni dulu

ok tiket dah dapat, jom gerak!

sesampai di Pulau Nami kami sibuk nak beli tiket feri pulak.. yang sampai sekarang aku agak menyesal tak tuntut kupon yang dia bagi sekali dengan tiket aritu.. masa tu Myeongdong pun tak tau kat mana lagi kan.. apa nak buat.. satu tiket dewasa ialah 8000 won sekali dengan bayaran feri dan bayaran masuk pulau la tu kiranya.. mungkin ada orang akan cakap agak mahal untuk sekadar ambik gambar dan merasai pengalaman berada di Pulau Nami dan agak tak berbaloi berpenat lelah datang jauh-jauh dari Seoul.. tapi pada aku pengalaman macam ni sangat-sangat berbeza.. merasai pengalaman naik subway buat kali pertama dan berganti-ganti subway pulak tu.. memang sangat berharga.. ditambah pulak dengan pengalaman melihat panorama Nami Island yang merupakan tempat pengambaran drama bersiri Winter Sonata yang sangat cantik.. hanya Allah yang dapat membalas jasa baik Anas sudi bawak kami sampai ke sini.. semoga Allah balas dengan limpahkan kebaikan buat Anas dan keluarganya..

bergambar dulu dengan deretan buku yang ada kat sebelah kaunter ni

kena laju-laju takut kena hempap buku.. haha..

meh aku kongsikan dengan korang gambar sepanjang berada di Pulau Nami yang ada dalam simpanan aku ni.. sila bertabah tengok gambar yang banyak ni ye.. hahaha..

seram pun ada lalu gate kecik ni

masa ni nampak feri dah tarik tali terus kami lari-lari.. haha

yeay dapat masuk!

dalam feri.. alamak double chin!

Pulau Nami dari jauh

smart baju pengawal dia

alhamdulillah kami dah sampai!

UNICEF Child-Friendly Theme Park ~ sesuai untuk anak-anak

peta kawasan.. besar la jugak.. nampak tu Welcome to Naminara Republic

antara sejarah Nami Island
peta lagi tapi kat tempat lain pulak

acah-acah ayu.. hahaha

pokok di berbeza-beza ikut lorong tau..

kat sini cantik gila..

cak!.. haha.. fefeling macam dalam drama

sudu special hanya di Korea

bergambar dengan poster winter sonata

kami sempat la bersolat di Pulau Nami ni yang mana ada disediakan bilik solat untuk muslim.. di kawasan Library Cafe.. dan kami makan tengahari jugak kat sini sebab ada makanan Korea yang halal kat sini jugak tau.. tapi pesanan khidmat masyarakat, eloklah kalau korang nak pesan makanan tu korang kongsi berdua dengan kawan-kawan ke sebab hidangan dia agak besar untuk abiskan sorang.. aku makan octopus rice pun macam terkulat-kulat jugaklah nak menghabiskan sorang.. tambahan jugak sebab harga makanan dia agak mahal.. lebih kurang purata harga makanan dia dalam 10 hingga 15 ribu won jugak la untuk satu hidangan..

kami makan tengahari kat sini ~ atas ni ada bilik solat

aku makan yang no 2 tu.. sedap wei.. nasi bulgogi dia pun sedap

dan pengembaraan kami di Pulau Nami selesai apabila jam menghampiri pukul 7 malam..

eh lupa nak bagitau yang feri ke Pulau Nami berakhir pada jam 9 malam tau.. ada 2 waktu berbeza mengikut musim.. kena check balik.. rasanya pukul 9 malam dari bulan April sampai Ogos je kot.. selepas tu feri akan abis sejam awal.. dan kami akhirnya sampai semula ke Hotel Koreana menghampiri jam 10 malam.. satu lagi info.. kalau nak tau Nami Island ni sebenarnya adalah Republik sendiri tau.. rakyat Korea sendiri pun yang nak datang sini mesti menggunakan pasport.. sebab tu dalam semua tempat ada tertulis Republic of Naminara.. aku ada jugak buat live kat facebook di hari kejadian.. kalau nak tengok macamana Pulau Nami pergi la usha fb aku kat sini Ita punya facebook..

eh.. aku lupa nak bagitau kami naik teksi, bas atau subway kat Korea ni guna perkhidmatan bayaran T-Money tau.. nanti aku cerita pulak T-Money ni apa dan macamana nak dapatkan T-Money ni dengan cara kami.. entri lain la pulak ya sebab aku dah letih menaip.. haha.. stay tune!

Ulasan

1. Scroll laju laju sebab jelessssss...arrr.jelessss...laju lajuuuu

BalasPadam
  2. wah..bestnya..dah sampai korea..:)

3. Untung dah sampai Nami Island, SA setakat China je baru...

4. Seronoknya ita..boleh berwinter sonata lagi Dan bernami island. Waah

BalasPadam
  5. Bestnya.. bila la nak dapat bercuti-cuti ke sana..

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :) Link blog tidak dibenarkan sama sekali. Jika ada, komen anda akan dibuang atau ditandakan spam.

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat