Jumaat, 19 Julai 2019

Berat badan aku tak naik-naik!

assalamualaikum semua,  kejap je dah jumpa hari Jumaat balik.. rasa singkat sangat masa.. baru masuk minggu tetiba dah sampai hujung minggu balik.. dalam tak sedar yang dalam perut ni dah berumur 31 minggu dah pun.. rasa macam baru je tau dia wujud.. tau-tau dah 31 minggu.. tak lama dah nak tunggu orang baru dalam keluarga kami.. dalam hati berbunga nak tunggu orang baru tu terasa jugak cuak.. bukan sebab apa pun.. sebab berat badan aku tak naik-naik!

Berat badan aku tak naik-naik!

ni yang agak pelik sebenarnya, selalu tanpa diundang akan naik dan tak reti nak turun-turun.. kali ni dia tak mau naik la pulak.. tapi rasanya memang fenomena biasa bila aku mengandung mesti berat badan makin menurun dari sebelum mengandung.. dah berapa orang anak sebelum ni pun.. aku perati je.. memang macam tu dari anak sulung dulu.. sebab tu lepas bersalin tu memang boleh kurus la.. tapi sekejap benar selalunya.. haha.. bila dah menyusukan anak nafsu makan macam apa je.. mendadak dia naik.. tambah lak kurang bersenam.. lagi la..

kali ni sebelum berisi ni berat badan aku selalunya sampai cecah 71 ke 72 kg.. dah kira berlebihan dah.. tu yang aku gigih buat brisk walk dengan jogging tu.. dengan harapan adalah boleh turun sikit.. tapi memang la boleh turun cuma biasanya ada jugak naik.. haha.. tu yang lemah tu..

berat awal masa 11 minggu - 68 kg



bila dah tau mengandung aritu berat aku turun mendadak jadi 68 kg je.. hilang selera makan yang agak teruk berbulan jugak.. tapi ramai yang tak perasan kot.. cuma aku kurang la berblog dan kurang sangat di media sosial.. boleh mabuk kalau tengok handphone waktu tu.. jadi aku ambik keputusan tinggalkan je la sementara..


yang ni berat waktu 29 minggu - 70 kg


dan sekarang ni masalahnya berat badan aku tak naik-naik pulak.. sejak 2 bulan selepas raya aritu berat masih kekal 70 kg.. dahlah aku ada masalah GDM kan.. lagi la risau.. bukan risau apa.. cuma risau kena tegur dengan Doktor atau Nurse je la..

sekarang ni pun tak boleh nak makan banyak satu-satu masa tu.. bila makan banyak je mula dah perut jadi mengeras.. jadi biasanya akan berhenti sebelum kenyang la..makan pulak bukan boleh kerap-kerap jugak.. jadi apalah daya lagi nak tambah berat badan kan.. Isnin ni akan ada pemeriksaan lagi.. harapnya kali ni ada la naik sikit.. korang ada cadangan ke untuk aku?

Ceritaita
Cerita menarik lain