5 Keunikan Negeri di Malaysia - Cerita Ita                                                             5 Keunikan Negeri di Malaysia Langkau ke kandungan utama

5 Keunikan Negeri di Malaysia

Assalamualaikum semua, dari dulu antara subjek yang aku suka adalah sejarah tapi paling aku tak faham ialah geografi. Dulu rasa pelik kenapa kena belajar 2 subjek ni. Terutama tentang sejarah negeri di Malaysia. Faham sajalah waktu sekolah semua rasa macam tak penting. Kebanyakan pergi sekolah sebab nak jumpa kawan dan takde kesedaran hidup pun. Tapi bila dah dewasa baru faham kenapa kita kena tau dan berbangga dengan negeri di Malaysia. 


Malaysia

Negeri di Malaysia


Malaysia ialah sebuah negara yang terletak di Asia Tenggara. Ia mempunyai pelbagai budaya, makanan sedap, dan tempat-tempat menarik. Malaysia mempunyai tiga bahagian utama, iaitu Semenanjung Malaysia dan dua negeri di pulau Borneo iaitu Sabah dan Sarawak. Cuaca di Malaysia panas sepanjang tahun kerana ia berada di kawasan tropika. Terdapat pantai yang cantik dan hutan hujan yang mengagumkan di sini. Kita boleh melihat haiwan seperti orang utan dan gajah di hutan-hutan semula jadi.



Ibu negara Malaysia ialah Kuala Lumpur, di mana terdapat bangunan tinggi dan Menara Kembar Petronas yang terkenal. Orang Malaysia terdiri daripada pelbagai bangsa seperti Melayu, Cina, India, dan kaum-kaum lain. Setiap bangsa mempunyai adat dan budaya tersendiri, dan ini menjadikan Malaysia tempat yang pelbagai dan unik. Ini yang sentiasa menjadi kebanggaan kami sebagai rakyat Malaysia.


Makanan adalah sesuatu yang istimewa di Malaysia. Kita boleh mencuba makanan dari pelbagai budaya seperti nasi lemak, roti canai, dan banyak lagi. Kita juga mempunyai perayaan-perayaan seperti Hari Raya, Tahun Baru Cina, dan Deepavali, di mana kita merayakan bersama keluarga dan rakan. Malaysia ialah tempat yang indah dengan budaya yang pelbagai, makanan yang sedap, dan tempat-tempat menarik untuk dilawati.


Negeri di Malaysia


Malaysia terdiri daripada 13 negeri dan 3 wilayah persekutuan. Negeri-negeri tersebut adalah:


1. Johor

2. Kedah

3. Kelantan

4. Melaka

5. Negeri Sembilan

6. Pahang

7. Perak

8. Perlis

9. Pulau Pinang

10. Sabah

11. Sarawak

12. Selangor

13. Terengganu


Manakala Wilayah Persekutuan ialah:

1. Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

2. Wilayah Persekutuan Labuan

3. Wilayah Persekutuan Putrajaya


5 Keunikan Negeri-negeri di Malaysia

keunikan negeri di Malaysia


Setiap negeri mempunyai identiti budaya dan geografi yang unik, dan Malaysia secara keseluruhannya mempunyai pelbagai warisan dan keindahan yang menarik. Jom aku kongsikan secara menyeluruh mengenai 5 keunikan setiap negeri ni semua.


1. Asal usul nama negeri

Tentu! Asal usul nama negeri-negeri di Malaysia berbeza-beza dan melibatkan sejarah dan budaya yang kaya. Berikut adalah beberapa asal usul nama beberapa negeri di Malaysia:


  • Johor: Nama "Johor" dikatakan berasal daripada perkataan Arab "Jauhar", yang bermaksud "permata". Nama ini mungkin merujuk kepada kekayaan alam semula jadi negeri ini pada zaman dahulu.


  • Kedah: Asal usul nama "Kedah" belum pasti, tetapi ada beberapa teori. Satu teori adalah ia berasal dari perkataan Sanskrit "Kadaram", yang merujuk kepada wilayah penguasaan kerajaan Hindu-Buddha Kalingga di India.


  • Kelantan: Nama "Kelantan" mungkin berasal dari kata "Kota Lahan", yang bermaksud "Kota Tanah" dalam bahasa Melayu Kuno. Terdapat juga teori yang menyatakan nama ini datang daripada bahasa Thai "Kelatan".


  • Melaka: Nama "Melaka" berasal daripada pohon "Melaka" atau "Melaka Tree" dalam bahasa Melayu. Pohon ini dulunya banyak ditemui di kawasan bandar Melaka.


  • Negeri Sembilan: Nama "Negeri Sembilan" bermaksud "negeri sembilan" dalam bahasa Melayu, yang merujuk kepada sembilan daerah (Luak) yang membentuk negeri ini pada masa lalu.


  • Pahang: Asal usul nama "Pahang" juga tidak pasti, tetapi ada teori yang menyatakan bahawa ia mungkin berasal dari perkataan Sanskrit "Pahangpura", yang bermaksud "Kota Mahligai".


  • Perak: Nama "Perak" mungkin berasal dari perkataan "Purat" dalam bahasa Melayu Kuno yang merujuk kepada sejenis kain pelangi yang dulu dipakai oleh penduduk tempatan.


  • Perlis: Asal usul nama "Perlis" mungkin berasal dari perkataan "Pelis" dalam bahasa Melayu Kuno yang merujuk kepada kain sarung yang dikenakan oleh penduduk tempatan pada masa lalu.


  • Pulau Pinang: Nama "Pulau Pinang" berasal dari pokok "Pinang", yang juga dikenali sebagai betel nut, yang dulunya banyak tumbuh di pulau ini.


  • Sabah: Nama "Sabah" mungkin berasal dari kata "Sabak", yang merujuk kepada muara atau sungai besar yang banyak dijumpai di wilayah ini.


  • Sarawak: Asal usul nama "Sarawak" tidak pasti, tetapi terdapat beberapa teori yang menyatakan bahawa ia mungkin berasal dari kata-kata dalam bahasa Dayak yang merujuk kepada orang-orang asli di kawasan ini.


  • Selangor: Nama "Selangor" mungkin berasal dari perkataan "Selayang", yang merujuk kepada kawasan sekitar Gunung Selayang yang terletak di wilayah ini.


  • Terengganu: Asal usul nama "Terengganu" mungkin berasal dari kata-kata dalam bahasa Melayu Kuno yang merujuk kepada daerah atau tanah yang berbukit-bukit.


Namun demikian, perlu diingat bahawa asal usul nama-nama negeri ini berdasarkan teori dan fakta sejarah yang ada, dan mungkin terdapat variasi dalam cerita-cerita lisan dan catatan sejarah setiap negeri. Jika korang ada membaca cerita lain yang berkaitan boleh kongsikan juga ya.


2. Haiwan dan Bunga Kebanggaan Negeri

Setiap negeri di Malaysia mempunyai beberapa flora dan fauna istimewa yang dikaitkan dengan identiti dan warisan kawasan tersebut. Haiwan dan bunga ini sering kali menjadi simbol kebanggaan bagi negeri-negeri tersebut. Berikut adalah beberapa contoh haiwan dan bunga/tanaman istimewa bagi setiap negeri:


  • Johor: Harimau Malaya (Panthera tigris jacksoni) adalah lambang bagi negeri Johor. Harimau ini adalah spesies yang terancam dan menjadi lambang kekuatan dan keperwiraan bagi negeri ini. Bunga kebangga Johor adalah bunga Anggerik atau orkid. 


  • Kedah: Helang Merah (Brahminy Kite) adalah lambang bagi negeri Kedah. Helang ini sering dilihat melayang di langit dan menjadi lambang kebesaran bagi negeri ini. Padi merupakan flora yang menjadi kebanggan di negeri Kedah.


  • Kelantan: Kijang adalah lambang bagi negeri Kelantan. Tiada flora yang dikaitkan dengan negeri Kelantan.


  • Melaka: Pelanduk adalah lambang bagi negeri Melaka. Lambang ini berasal dari sejarah kerajaan Melaka dan juga berkaitan bagaimana Melaka diasaskan. Pokok Melaka pula menjadi flora kebanggaan negeri Melaka.


  • Negeri Sembilan: Rusa adalah lambang bagi negeri Negeri Sembilan. Kalau kerajaan di zaman dulu menggunakan lambang rusa sebagai menunjukkan kerharmonian dalam pentadbiran. Tiada flora yang dikaitkan dengan Negeri Sembilan.


  • Pahang: Gajah (Asian Elephant) juga adalah lambang bagi negeri Pahang. Gajah-gajah ini terdapat di kawasan hutan di negeri ini. Ianya sangat sinonim dikaitkan dengan negeri Tok Gajah ini. Tiada flora yang dikaitkan dengan negeri Pahang.


  • Perak: Seladang adalah lambang bagi negeri Perak. Seladang ini mewakili simbol kekayaan sumber hutan negeri ini namun ianya semakin pupus ketika ini. Manakala bunga kertas adalah flora kebanggaan di negeri Perak.


  • Perlis: Singa adalah lambang bagi negeri Perlis. Singa ini menjadi lambang kebesaran dan keagungan negeri ini. Tiada flora yang dikaitkan dengan negeri Perlis.


  • Pulau Pinang: Harimau Kumbang adalah lambang bagi negeri Pulau Pinang. Harimau ini menjadi lambang kemewahan dan keaslian pulau ini. Manakala pokok pinang adalah menjadi flora kebanggaan Pulau Pinang yang diabadikan di dalam bendera negari ini.


  • Sabah: Orang Utan adalah lambang bagi negeri Sabah. Orang Utan ini adalah spesies ikonik yang terdapat di hutan Sabah. Begitu juga bunga pakma atau patma atau padma yang merupakan bunga terbesar yang unik dan berbau busuk. Ianya menjadi simbol keunikan di negeri Sabah.


  • Sarawak: Burung Enggang adalah lambang bagi negeri Sarawak. Manakala orkid Normah atau anggerik Normah adalah flora kebanggan negeri ini.


  • Selangor: Helang putih adalah lambang bagi negeri Selangor. Helang ini mewakili semangat kekuatan mental dan fizikal negeri ini. Tiada flora yang dikaitkan dengan negeri Selangor.


  • Terengganu: Penyu (Sea Turtle) adalah lambang bagi negeri Terengganu. Penyu ini adalah spesies yang dilindungi dan menjadi lambang kelestarian laut dan pantai negeri ini. Bunga alamanda pula menjadi flora kebanggaan negeri ini.


Haiwan-haiwan dan tumbuhan istimewa ini menjadi sebahagian daripada keunikan dan kepelbagaian alam semula jadi Malaysia, dan juga memainkan peranan penting dalam mempromosikan pemuliharaan dan kesedaran tentang kepelbagaian biologi negara.


3. "Darul" adalah istilah Arab yang bermaksud "rumah" atau "tempat".  

Darul merupakan satu gelaran di negeri di Malaysia satu ketika dahulu namun ada beberapa negeri yang tidak lagi mengazetkan penggunaan darul ini di negeri mereka. Berikut adalah senarai asal "darul" bagi setiap negeri di Malaysia:

selamat hari kebangsaan


1. Johor: Darul Ta'zim

2. Kedah: Darul Aman

3. Kelantan: Darul Naim

4. Melaka: Darul Azim

5. Negeri Sembilan: Darul Khusus

6. Pahang: Darul Makmur

7. Perak: Darul Ridzuan

8. Perlis: Darul Sunnah

9. Pulau Pinang: Pulau Mutiara

10. Sabah: Negeri Di Bawah Bayu

11. Sarawak: Bumi Kenyalang

12. Selangor: Darul Ehsan

13. Terengganu: Darul Iman

 

4. Makanan Yang Sinonim Dengan Negeri


Johor:

- Mee Rebus: Mi yang dimasak dengan kuah kacang pekat dan rempah, dihidangkan dengan telur rebus dan lontong.

- Mee Bandung: Mi lembut dengan kuah pedas yang berperisa udang, daging, dan rempah.

 - Otak-Otak dan botok-botok: Ikan yang dibalut dalam daun pisang dengan rempah dan dibakar.

Melaka:

- Nyonya Laksa: Laksa dengan kuah santan pekat dan rempah, dihidangkan dengan mi, taugeh, dan telur keras.

- Satay Celup: Bahan-bahan seperti daging, sayuran, dan makanan laut yang dicelup dalam kuah kacang pekat.

- Ayam Pongteh: Ayam dan kentang direbus dalam kuah cendawan dan taucu.


Perak:

- Ipoh Hor Fun: Mi kway teow dengan kuah ayam yang lazat, dihidangkan dengan ayam dan kek ikan.

- Nasi Kandar: Nasi dihidangkan dengan pelbagai jenis hidangan seperti daging, ayam, dan lauk pauk lain serta kuah kari.

- Rendang Tok: Daging rendang kering dengan perisa rempah yang unik.


Pahang:

- Ikan Patin Masak Tempoyak: Ikan patin dimasak dengan kuah tempoyak (hasil perapan durian) yang kaya dan lazat.

- Satar: Ikan atau daging yang dibungkus dalam daun nipah dan dibakar.


Selangor:

- Ikan Bakar Kuala Selangor: Ikan yang dibakar dengan rempah dan kuah pedas, dihidangkan di Kuala Selangor.

- Lontong: Nasi yang dimasak dalam daun pisang dan dihidangkan dengan kuah kacang, sayuran, dan keropok.


Kedah:

- Nasi Ulam: Nasi campur dengan herba segar, sayuran, dan serunding ikan.

- Laksa Kedah: Laksa dengan kuah asam dan makanan laut.


Kelantan:

- Nasi Kerabu: Nasi berwarna biru yang disajikan dengan ulam, budu, ikan, sayuran, solok lada dan keropok.

- Ayam Percik: Ayam panggang dengan kuah lemak santan kelapa yang kaya rempah.


Negeri Sembilan:

- Rendang Maman: Daging rendang kering dengan perisa rempah yang unik bersama daun maman.

- Dodol: Makanan manis yang pekat dan likat.


Pulau Pinang:

- Char Kway Teow: Mi kway teow goreng dengan udang besar, kerang dan sotong.

- Assam Laksa: Laksa dengan kuah asam pedas yang kaya dengan ikan dan herba, dihidangkan dengan mi laksa.

- Lor Bak: Makanan goreng seperti popia yang diisi dengan daging dan sayuran, dihidangkan dengan kicap manis


Sabah:

- Hinava: Salad ikan yang diperap dengan jus limau dan bawang putih.

- Ambuyat: Tepung sagu yang dibancuh dan dihidangkan dengan pelbagai jenis lauk.

- Sinalau Bakas: Daging babi panggang tradisional orang Kadazan-Dusun.


Sarawak:

- Laksa Sarawak: Laksa dengan kuah santan dan rempah yang unik, dihidangkan dengan mi lidi.

- Manok Pansoh: Ayam yang dimasak dalam buluh dengan bahan-bahan tradisional.

- Kek Lapis Sarawak: Kek lapis pelbagai warna dan rasa yang dikukus lapis demi lapis.


Terengganu:

- Keropok Lekor: Makanan ringan yang terbuat daripada isi ikan yang kemudiannya direbus dan digoreng.

- Nasi Dagang: Nasi yang dimasak dengan santan dan dimakan bersama gulai ikan tongkol.

- Pulut Lepa: Makanan laut seperti sata yang dibalut dalam daun nipah dan dibakar.


Setiap negeri mempunyai hidangan tradisional yang unik dan mencerminkan kepelbagaian etnik serta budaya Malaysia. Ianya juga mencerminkan budaya, sejarah, dan keunikan setempat. Mencuba makanan-makanan ini semasa anda melawat negeri-negeri tersebut akan memberikan pengalaman yang mengasyikkan.


5. Pakaian Tradisional. 

Setiap negeri di Malaysia mempunyai pakaian tradisional yang berbeza yang menunjukkan keunikan budaya dan identiti etnik mereka. Berikut adalah beberapa contoh pakaian tradisional bagi beberapa negeri di Malaysia:


1. Johor:

   - Pakaian Tradisional Melayu Johor: Baju Melayu (baju lelaki) dan Baju Kurung (baju perempuan) dengan songket dan kain pelikat yang berwarna cerah.


2. Kedah:

   - Baju Kedah, Baju Kurung Moden dan Baju Melayu Cekak Musang.


3. Kelantan:

   - Pakaian Tradisional Melayu Kelantan: Baju Melayu Cekak Musang (baju lelaki) dan Baju Kurung Teluk Belanga (baju perempuan) dengan songket dan sulaman yang rumit.


4. Melaka:

   - Pakaian Tradisional Melayu Melaka: Baju Melayu Teluk Belanga dengan corak dan hiasan yang klasik.


5. Negeri Sembilan:

   - Baju Kurung Ibu Soko, Baju Pengantin Negeri Sembilan, Busana Dato' Adat Istana dan Pegawai 99, Kebaya Setengah Tiang, Pakaian Adat Minang Wanita.


6. Sarawak:

   - Pakaian Tradisional Orang Ulu: Baju dan kain pelangi yang dihiasi dengan corak dan sulaman yang indah.


7. Sabah:

   - Pakaian Tradisional Kadazan dusun: Baju dan kain pelangi dengan corak tradisional.


8. Perak:

   - Baju Puteri Perak (Puteri Limau Purut), Baju Putera Perak (Putera Limau Purut), Putera Gangga Sari, Puteri Gangga Sari, Baju Panglima/ Hulubalang ,Puteri Kebaya Labuh Perak, Putera Kebaya Labuh Perak, Baju Melayu Cekak Musang. 


9. Perlis:

- Kebaya Perlis, Kebaya labuh dan Baju Melayu Cekak Musang.


10. Pulau Pinang

- Baju Kebaya Labuh, Baju Kebaya Pendek, Baju Takwa dan Baju Melayu Cekak Musang.


11. Selangor

- Baju Kebaya Labuh, Baju Bodo, Baju Kurung Teluk Belanga.


Setiap pakaian tradisional ini mempamerkan keindahan seni dan kebudayaan masyarakat etnik di Malaysia. Selain pakaian tradisional, pakaian moden dan pakaian etnik lain juga digunakan dalam kehidupan seharian, terutama di kawasan bandar.


Malaysia juga dikenali dengan kepelbagaian kaum, bahasa dan budaya. Dii Malaysia terdapat perbezaan loghat dan dialek bahasa Melayu yang dapat dikenal pasti di setiap negeri dan wilayah. Setiap negeri mempunyai ciri-ciri loghat sendiri yang mempengaruhi sebutan, vokabulari, dan pelafalan kata-kata. Contohnya, loghat di Utara Semenanjung Malaysia seperti di Kedah dan Perlis dapat mempunyai perbezaan dalam sebutan dengan loghat di Selatan Semenanjung Malaysia seperti di Johor.


Tidak hanya Bahasa Melayu, terdapat juga banyak bahasa etnik yang mempunyai variasi dan dialek antara kawasan yang berbeza. Contohnya, bahasa Cina seperti Hokkien dan Kantonis, serta bahasa India seperti Tamil, juga mempunyai perbezaan dalam loghat di pelbagai negeri dan wilayah.

selamat menyambut kemerdekaan yang ke 66


Perbezaan loghat ini adalah sebahagian daripada kepelbagaian budaya dan linguistik Malaysia, dan menambah warna-warni dalam komunikasi di seluruh negara.  Inilah yang menjadikan negara ini unik di mata dunia. Sesungguhnya aku sangat bangga menjadi anak Malaysia dan dilahirkan di bumi bertuah ini. Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke 66!

Ceritaita

Ulasan

  1. Rindu nak belajar sejarah zaman sekolah. Cuya suka sejarah... Hehe

    BalasPadam
  2. kalau anak cr info, boleh soh baca sini. Lengkap !

    BalasPadam
  3. Johorean hadir! Saya sayang Malaysia! Unik Dan menarik Negaraku tercinta... Tak habis lagi round satu Malaysia nih 😁

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :) Link blog tidak dibenarkan sama sekali. Jika ada, komen anda akan dibuang atau ditandakan spam.

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat