Doa Selepas Solat Fardhu Ringkas Dalam Ejaan Rumi dan Maksud - Cerita Ita                                                             Doa Selepas Solat Fardhu Ringkas Dalam Ejaan Rumi dan Maksud Langkau ke kandungan utama

Doa Selepas Solat Fardhu Ringkas Dalam Ejaan Rumi dan Maksud

Assalamualaikum semua, baru ni aku ada kongsikan pasal azan maghrib. Jadi aku rasa lepas ni nak terus kongsikan sedikit ilmu agama dalam blog ni. Supaya ianya boleh memberi manfaat kepada semua yang membaca. Kali ni aku nak kongsikan pasal doa selepas solat.


Doa Selepas Solat




Apakah yang dikatakan dengan doa selepas solat? Ianya ialah doa yang dibacakan selepas solat samada selepas solat fardhu atau pun solat sunat. Membaca doa selepas solat adalah saat berharga untuk berkomunikasi dengan Allah bagi umat Islam selepas menunaikan solat. Tak kira samada doa yang dibacakan itu doa yang ringkas atau pendek atau doa yang panjang. Ianya lebih kepada saat seorang hamba memohon apa jua yang diinginkan dari penciptanya.


Adakah wajib membaca doa selepas solat?


Dalam agama Islam, membaca doa selepas solat bukanlah kewajiban mutlak (wajib). Tidak ada hukuman atau dosa atas mereka yang tidak membaca doa selepas solat. Doa selepas solat adalah lebih kepada anjuran (sunnah) dan kesempatan untuk memperbanyak ibadah, memohon ampunan, dan mendekatkan diri kepada Allah.

Dalam ajaran Islam, ada perbezaan antara hal-hal yang diwajibkan (fardhu) dan hal-hal yang dianjurkan (sunnah). Hal-hal yang diwajibkan harus dilakukan kerana merupakan perintah langsung dari Allah atau Rasulullah, dan meninggalkannya akan mendatangkan dosa. Sementara itu, hal-hal yang dianjurkan tidak diwajibkan, tetapi dilakukan sebagai bentuk mendekatkan diri kepada Allah dan mendapatkan pahala tambahan.

Jadi, bagi mereka yang tidak membaca doa selepas solat, mereka tidak berdosa kerana tidak ada kewajiban untuk melakukannya. Tapi, disarankan untuk membaca doa-doa selepas solat sebagai bentuk ibadah dan mengingat Allah setelah menunaikan solat.

Penting juga untuk diingat bahawa dalam agama Islam, niat dan hati yang tulus adalah kunci utama dalam setiap ibadah. Oleh kerana itu, jika seseorang berniat untuk membaca doa selepas solat atau tidak, yang paling penting adalah memiliki niat yang ikhlas dan merasa dekat dengan Allah dalam setiap amal ibadah yang dilakukan.


Doa Selepas Solat Fardhu Ringkas Dalam Ejaan Rumi





Sebelum membaca doa selepas solat, terdapat beberapa ayat atau zikir permulaan yang disunahkan untuk dibaca. Bacalah

Istighfar:

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الْعَظِيمَ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ


"Astagfirullahal 'Adzim, alladzi la ilaha illa Huwal Hayyul Qayyum wa atubu ilaih."


Ertinya: "Aku memohon ampun kepada Allah Yang Maha Besar, yang tiada Tuhan selain Allah, Yang Hidup, Yang Kekal, dan aku bertaubat kepada-Nya."


Bismillah:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ


"Bismillahirrahmanirrahim."


Ertinya: "Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang."


3. Salawat atas Nabi Muhammad SAW:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَعَلَىٰ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ إِبْرَٰهِيمَ وَعَلَىٰ آلِ إِبْرَٰهِيمَ ۖ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ


"Allahumma shalli 'ala Muhammad wa 'ala ali Muhammad, kama shallaita 'ala Ibrahima wa 'ala ali Ibrahima, innaka Hamidun Majid."


Ertinya: "Ya Allah, limpahkanlah rahmat dan keselamatan atas Nabi Muhammad SAW dan keluarga Nabi Muhammad SAW, sebagaimana Engkau telah melimpahkan rahmat dan keselamatan atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sungguh, Engkaulah yang Maha Terpuji, Maha Mulia."


1. Doa Istighfar (Mengampuni dosa):

أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ

Astaghfirullahal ladhi la ilaha illa Huwa, Al-Hayyul-Qayyum wa atubu ilaih.


Aku memohon ampun kepada Allah Yang Maha Besar, yang tiada Tuhan selain Allah, Yang Hidup, Yang Kekal, dan aku bertaubat kepada-Nya.."


2. Doa Tasbih (Mengagungkan Allah):

سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ

Subhanallah, walhamdulillah, wa la ilaha illallah, wallahu akbar.


"Maha Suci Allah, segala puji bagi Allah, tiada tuhan selain Allah, Allah Maha Besar."

3. Doa Kehidupan Dunia dan Akhirat:

اللَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ

Allahumma a'inni 'ala dhikrika, wa shukrika, wa husni 'ibadatik.


"Ya Allah, tolonglah aku untuk selalu mengingat-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan beribadah dengan baik kepada-Mu."


4. Doa Memohon Keselamatan dan Keberkatan:

اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَمِنْكَ السَّلَامُ تَبَارَكْتَ ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ

Allahumma antas-salamu wa minkas-salam, tabarakta ya dhal-jalali wal-ikram.


"Ya Allah, Engkaulah Maha Sejahtera, dan dari-Mu lah segala kesejahteraan. Maha Suci Engkau, wahai Pemilik Keagungan dan Kemurahan."


5. Doa Permohonan Kebaikan Dunia dan Akhirat:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ وَرَحْمَتِكَ وَعَفْوِكَ وَرِضْوَانِكَ

Allahumma inni as-aluka min fadlika wa rahmatika wa afwika wa ridhwanik.


"Ya Allah, aku mohon kepada-Mu dari limpahan kurnia-Mu, rahmat-Mu, pengampunan-Mu, dan keredhaan-Mu."


6. Doa Untuk Kedua Orang Tua (Untuk orang yang masih hidup):

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا

Allahumma ghfir li wa liwalidayya warhamhuma kama rabbayani saghira.


"Ya Allah, ampunilah aku dan kedua orang tuaku, dan kasihanilah mereka sebagaimana mereka telah mengasihaniku sewaktu aku masih kecil."


7. Doa Untuk Kedua Orang Tua (Untuk orang yang sudah meninggal):


اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِأَبِي وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الْأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَقِهِ عَذَابَ الْقَبْرِ وَعَذَابَ النَّارِ


Allahumma ghfir li abee, warhamhu wa 'aafihi, wa 'fu 'anhu, wa akrim nuzulahu, wa wassia muddkhalahu, waghsilhu bilmayyi waththalji walbarad. Wa naqqihi minal-khataayaa kama yunaqqath-thawbul-abyadhu minad-danasi, wa 'abedil-hu daaran khairan min daarihi, wa 'ahlan khairan min 'ahlihi, wa zaujan khairan min zaujihi. Wadkhilhul-jannata, wa qihi 'adhaaban-naar.


"Ya Allah, ampunilah ayahku, kasihanilah dia, limpahkanlah kebaikan dan ampunan-Nya kepadanya, bersihkan dia dengan air, salji, dan hujan ais, sucikan dia dari dosa-dosanya sebagaimana kain putih yang dibersihkan dari kotoran. Gantilah tempat tinggalnya dengan yang lebih baik dari tempatnya sekarang, dan keluarga yang lebih baik daripada keluarganya. Kaitkanlah dia dengan pasangan hidup yang lebih baik daripada pasangan hidupnya sekarang. Masukkanlah dia ke syurga dan peliharalah dia dari seksa kubur dan seksa neraka."


8. Doa Kebaikan Dunia dan Akhirat:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعِيذُكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ وَأَعِيذُكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعِيذُكَ مِنَ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعِيذُكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ

Allahumma inni a'udhu bika minal-hammi wal huzni, wa a'udhu bika minal-ajzi wal-kasal, wa a'udhu bika minal-jubni wal-bukhl, wa a'udhu bika min ghalabatid-dayni wa qahrir-rijal.


"Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari kerisauan dan kesedihan, dari kelemahan dan kemalasan, dari sifat pengecut dan bakhil, dan dari sifat bakhil, anti agama dan penindasan manusia.."


9. Doa Kesejahteraan dan Keselamatan:

اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَمِنْكَ السَّلَامُ تَبَارَكْتَ ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ

Allahumma antas-salamu wa minkas-salam, tabarakta ya dhal-jalali wal-ikram.


"Ya Allah, Engkaulah Maha Sejahtera, dan dari-Mu lah segala kesejahteraan. Maha Suci Engkau, wahai Pemilik Keagungan dan Kemuliaan."


Terdapat juga banyak ayat Al-Quran yang dapat dijadikan sebagai doa selepas solat. Berikut beberapa contoh ayat Al-Quran yang sering dibaca sebagai doa selepas solat:


1. Ayat Al-Kursi (Surah Al-Baqarah 2:255):



اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ




"Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus makhluk-Nya. Dia tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar."


2. Ayat Istighfar (Surah An-Nisa' 4:110):


وَمَن يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَّحِيمًا


"Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan atau menganiaya dirinya, kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."


3. Ayat Kesejahteraan (Surah Al-Qasas 28: 24):


رَبِّ أَنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ


"Ya Tuhanku, sesungguhnya aku sangat memerlukan segala kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku."


4. Ayat Perlindungan (Surah Al-Ikhlas 112: 1-4):


قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ


"Katakanlah: Dialah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah (Rabb) yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tidak beranak dan tidak pula diperanakkan dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia."


5. Ayat Kesabaran (Surah Al-Baqarah 2:153):


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ


"Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan salat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar."


Penggunaan akhiran doa yang baik dan bermakna dapat memberikan kesan yang lebih mendalam dalam berdoa dan dapat membantu menguatkan perasaan tulus dan ikhlas dalam berkomunikasi dengan Allah. Beberapa akhiran doa yang sering digunakan dalam budaya Muslim adalah seperti:


- آمين (Amin): Merupakan akhiran yang umum digunakan yang bermaksud "amin" atau "ya Allah, kabulkanlah."


- يَارَبَّ الْعَالَمِينَ (Ya Rabbal 'Alamin): Bermaksud "Ya Allah, Tuhan semesta alam."


- أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الْعَظِيمَ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ 

 

(Astaghfirullahal 'Adzim, alladzi la ilaha illa Huwal Hayyul Qayyum wa atubu ilaih):

 

Merupakan istighfar yang bermaksud "Aku memohon ampun kepada Allah Yang Maha Besar, yang tiada Tuhan selain Dia, Yang Hidup, Yang Kekal, dan aku bertaubat kepada-Nya."


يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ (Ya Hayyu Ya Qayyum, biraḥmatika astaghiits): Bermaksud "Ya Allah yang Maha Hidup, Maha Berdiri Sendiri, dengan rahmat-Mu aku memohon pertolongan."


Semua akhiran doa yang baik dan bermakna dapat digunakan untuk memperkuat doa kita dan menyatakan keikhlasan serta ketulusan dalam berdoa. Namun, yang paling penting adalah hati dan niat yang ikhlas ketika berdoa kepada Allah, tanpa mengabaikan makna dan tujuan dari doa itu sendiri. Semoga doa-doa kita selalu diterima oleh Allah dan menjadi alat untuk mendekatkan diri kepada-Nya.


Bolehkah doa dibaca dalam bahasa lain selain Arab?


Ya boleh sebab tidak ada ketentuan agama yang menyatakan bahawa doa selepas solat harus dibacakan khusus dalam bahasa Arab. Dalam agama Islam, doa adalah bentuk komunikasi antara hamba dengan Allah, dan Allah Maha Mendengar dan Maha Mengerti segala bahasa yang digunakan hamba-Nya.

Bahasa Arab menjadi penting kerana Al-Quran, kitab suci umat Islam, diturunkan dalam bahasa Arab, dan banyak doa yang berasal dari hadis Nabi Muhammad SAW juga disampaikan dalam bahasa Arab. Oleh kerana itu, banyak doa-doa yang umum diamalkan oleh umat Islam dalam bahasa Arab.

Namun, jika seseorang tidak memahami bahasa Arab, atau lebih senang berdoa dalam bahasa ibunda atau bahasa yang lebih mereka fahami, itu juga sah dan diterima oleh Allah. Yang penting adalah niat dan ketulusan hati saat berdoa, serta berusaha memahami makna dari doa-doa yang diucapkan.

Ceritaita




Ulasan

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :) Link blog tidak dibenarkan sama sekali. Jika ada, komen anda akan dibuang atau ditandakan spam.

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat