Rozita Sakit Mata Pulak - Cerita Ita                                                             Rozita Sakit Mata Pulak Langkau ke kandungan utama

Rozita Sakit Mata Pulak

Assalamualaikum semua, sejak malam tadi aku mula rasa sakit mata dan mata kiri rasa sangat tak selesa. Tengah berkira-kira samaada nak dapatkan rawatan ataupun tidak ni. Tapi mata memang rasa macam ada selaput dan kabur. Sebenarnya malam tadi dah nampak tanda-tanda nak kena sakit mata tu. Tapi aku abaikan dengan harapan esok boleh baik. Tapi nampaknya macam tak je ni.


Tanda-tanda Sakit Mata

sakit mata


Ni sempatlah aku cari tanda-tanda sakit mata yang ada kat internet. Antara sebab cari tanda-tanda ni ialah sebab nak tau serius ke tidak tanda sakit kat mata aku sendiri ni. Kalau tak serius, boleh la abaikan kan.. hehe.. janganlah marah.. aku bergurau je. Serius ke tidak bukan aku yang boleh tentukan tapi kena berjumpa dengan Doktor bertauliah dulu untuk nilaikan.

Jomlah senaraikan tanda-tanda yang menunjukkan korang kena sakit mata:


1. Mata merah: Konjunktivitis adalah satu penyebab utama mata merah. Jika bahagian putih mata atau kelopak mata tampak merah atau bengkak, ini mungkin menunjukkan adanya keradangan atau jangkitan.


2. Pedih atau terbakar: Perasaan pedih atau terbakar di mata boleh menjadi tanda konjunktivitis, mata kering, atau masalah mata lain.


3. Pengeluaran air mata berlebihan: Jika mata mengeluarkan air mata lebih banyak daripada biasa, ia mungkin menjadi petanda ada masalah pada kelenjar air mata atau gangguan pada permukaan mata.


4. Penglihatan kabur: Penglihatan yang kabur atau kabur tanpa sebab yang jelas boleh menunjukkan gangguan refraksi seperti rabun atau masalah serius seperti katarak atau glaukoma.


5. Sensitiviti terhadap cahaya: Jika mata menjadi lebih sensitif terhadap cahaya terang daripada biasanya, ia mungkin menjadi petanda iritasi atau masalah kornea.


6. Gatal-gatal: Rasa gatal di sekitar mata boleh disebabkan oleh alergi, blepharitis, atau jangkitan.


7. Nyeri mata: Nyeri mata boleh berlaku akibat masalah kornea, glaukoma, atau jangkitan mata.


8. Jangkitan kelopak mata: Jika kelopak mata membengkak, merah, bernanah, atau ada bisul, ini mungkin menunjukkan hordeolum atau masalah kulit seperti blepharitis.


9. Penglihatan berkabur selepas membaca atau menggunakan peranti digital: Ini mungkin menjadi tanda astigmatisme atau masalah refraktif lainnya.


10. Mata kering: Jika mata terasa kering, berpasir, atau sering gatal, ini mungkin menunjukkan masalah mata kering atau sindrom mata kering.


Penting untuk diingat bahawa tanda-tanda ini hanya petunjuk awal dan bukan diagnosis medikal. Sekiranya anda mengalami sebarang gejala mata yang tidak normal atau menyebabkan keresahan, adalah penting untuk mendapatkan nasihat dan rawatan dari doktor atau pakar mata. Jangan cuba untuk mengabaikan masalah mata yang serius, kerana rawatan awal dapat membantu mencegah masalah yang lebih buruk dan merawat masalah dengan lebih berkesan. Ingat pesanan ni!


Kalau tengok senarai tanda-tanda kat atas tu, aku dah nampak macam tanda nombor 1, 3, 4 dan 6 ada pada mata aku ni. Nak menaip pun rasa macam tak selesa. Kalau berlarutan aku kena jugalah jumpa Doktor hari ni nampaknya.


Punca Sakit Mata

ubat sakit mata


Sakit mata boleh disebabkan oleh pelbagai faktor dan masalah kesihatan yang melibatkan mata dan struktur bersekitarnya. Berikut adalah beberapa punca umum sakit mata:


1. Jangkitan: Jangkitan bakteria, virus, atau kulat seperti konjunktivitis (mata merah), keratitis (jangkitan kornea), atau juling mata (hordeolum) boleh menyebabkan sakit mata.


2. Alergi: Reaksi alergi terhadap alergen seperti debunga, habuk, atau binatang peliharaan boleh menyebabkan mata gatal, bengkak, dan merah.


3. Mata kering: Kekurangan air mata atau air mata yang tidak mencukupi untuk melembapkan mata dengan baik boleh menyebabkan mata kering, pedih, berpasir, dan kabur.


4. Gangguan refraksi: Rabun jauh, rabun dekat, astigmatisme, atau presbiopia (ketuaan) boleh menyebabkan ketidakselesaan dan sakit pada mata.


5. Katarak: Kekeruhan dalam lensa mata boleh menyebabkan penglihatan kabur atau kabur.


6. Glaukoma: Kumpulan penyakit mata yang menyebabkan kerosakan saraf optik dan penurunan penglihatan, biasanya disebabkan oleh tekanan mata yang tinggi.


7. Trauma mata: Cedera atau luka pada mata boleh menyebabkan sakit mata dan gangguan penglihatan.


8. Sinusitis: Radang pada sinus boleh menyebabkan tekanan atau rasa sakit di sekitar mata.


9. Blepharitis: Keradangan pada kelopak mata yang boleh menyebabkan rasa pedih, gatal-gatal, dan kesulitan dalam membuka mata.


10. Endoftalmitis: Jangkitan serius dalam mata yang boleh mengancam penglihatan dan menyebabkan sakit mata yang teruk.


11. Penyakit sistemik: Beberapa penyakit sistemik seperti diabetes, hipertensi, dan penyakit autoimun boleh mempengaruhi mata dan menyebabkan masalah penglihatan dan ketidakselesaan pada mata.


Bila baca punca yang nombor 9 sampai 11 tu terasa seram jugak kalau tak dapatkan rawatan. Aku ada juga terbaca yang kes Bonda Rozita Founder Sendayu Tinggi tu kena sakit mata waktu sedang bercuti di Switzerland sekarang ni. Kesian jugak bila baca. Aku ada jugak komen suruh dia balik dan buat rawatan yang sepatutnya, Ceh tapi bila sampai kena kat diri sendiri tak terus pergi jugak. Agaknya musim orang nama Rozita kena sakit mata kot ya sekarang ni hahaha.


Ubat Mata dan Rawatan Mata


Ada juga Bonda Rozita bagitau dalam instagram dia yang dia dapatkan rawatan awal untuk sakit mata dia tu di Swiss sementara nak balik Malaysia. Antara rawatan awal yang boleh dibuat ialah periksa dulu keadaan mata tu sama ada serius ataupun tidak. Kemudian boleh cuba antara rawatan di bawah ni tapi ianya berbeza-beza bergantung kepada jenis dan penyebab masalah mata yang dihadapi. 


1. Titisan Mata Antibiotik:

   - Digunakan untuk merawat jangkitan mata bakteria seperti konjunktivitis bakteria.

   - Contoh: Erythromycin (Eritromisin), Chloramphenicol


2. Titisan Mata Antihistamin:

   - Digunakan untuk merawat alergi mata yang menyebabkan gatal-gatal dan kemerahan.



3. Titisan Mata Buatan Air Mata:

   - Digunakan untuk melembapkan mata kering dan meredakan gejala mata kering.

   - Contoh: EyeMore


4. Titisan Mata Steroid:

   - Digunakan untuk mengurangkan keradangan dan membantu merawat masalah mata seperti blepharitis dan uveitis.

   - *Perlu diingat bahawa titisan mata steroid harus digunakan dengan berhati-hati dan hanya di bawah pengawasan doktor, kerana penggunaan yang tidak betul boleh menyebabkan komplikasi mata serius.

   - Contoh: Dexamethasone 


5. Titisan Mata Vasoconstrictor:

   - Digunakan untuk merawat mata merah dan mengurangkan pembengkakan pada konjunktivitis.

   - Perlu digunakan dengan berhati-hati dan tidak untuk digunakan secara berpanjangan, kerana boleh menyebabkan ketergantungan dan efek samping.

 


6. Titisan Mata NSAID (Non-Steroid Anti-Inflammatory Drug):

   - Digunakan untuk mengurangkan keradangan pada mata dan merawat jangkitan kornea.

   - Harus digunakan di bawah pengawasan doktor.



Penting untuk menggunakan ubatan mata dengan betul mengikut arahan doktor atau pengilang, dan mengikut dos yang ditetapkan. Jika mengalami sebarang kesan sampingan atau masalah selepas menggunakan ubat mata, segera berjumpa dengan doktor atau pakar mata untuk nasihat lanjut. Selain ubat mata, doktor mungkin merujuk untuk terapi lain atau prosedur pembedahan jika diperlukan, bergantung kepada jenis dan keparahan masalah mata yang dihadapi. Ingat korang, rujuk doktor dan jangan buat keputusan sendiri.


Bahaya ke kalau tak dapatkan rawatan mata ni?


Ya, terdapat beberapa masalah mata yang dapat menjadi berbahaya jika tidak mendapatkan rawatan yang tepat dan tepat pada waktunya. Beberapa komplikasi yang mungkin timbul akibat ketidakrawatan masalah mata termasuk:


1. Jangkitan berjangkit: 

Jika jangkitan mata seperti konjunktivitis tidak dirawat, ia boleh menyebar kepada mata yang lain atau kepada orang lain melalui kontak langsung atau tidak langsung. Jangkitan berjangkit ini boleh menyebabkan komplikasi yang lebih serius dan menyebabkan masalah penglihatan jika dibiarkan terus berlarutan.


2. Kehilangan penglihatan: 

Beberapa masalah mata seperti glaukoma atau katarak, jika tidak dirawat, boleh menyebabkan kehilangan penglihatan secara beransur-ansur. Sekiranya tidak dikesan dan dirawat awal, kehilangan penglihatan ini mungkin tidak dapat dipulihkan.


3. Komplikasi serius: 

Masalah mata yang serius seperti keratitis (jangkitan kornea) atau endoftalmitis (jangkitan dalam mata) boleh menyebabkan kehilangan penglihatan dan bahkan membahayakan mata. Rawatan segera diperlukan untuk mencegah kemungkinan komplikasi yang lebih serius.


4. Gangguan hidup: 

Masalah mata yang tidak dirawat boleh menyebabkan ketidakselesaan dan gangguan dalam kehidupan seharian. Contohnya, mata kering yang teruk boleh menyebabkan rasa tidak selesa, penglihatan kabur, dan kesukaran untuk membaca atau menggunakan peranti digital.


Oleh itu, penting untuk tidak mengabaikan masalah mata yang serius atau gejala yang tidak normal. Sekiranya korang mengalami tanda-tanda masalah mata atau ada perubahan yang mencurigakan pada mata korang, sebaiknya berjumpa dengan doktor atau pakar mata untuk mendapatkan diagnosis dan rawatan yang tepat. Rawatan awal dan tepat boleh membantu mencegah komplikasi yang lebih serius dan memastikan kesihatan mata korang terjaga dengan baik. Sebab mata cuma ada sepasang ni je.. kalau dah rosak takde harapan dah jawabnya.

Ok baik.. marilah kita cari doktor untuk rawat mata ni dulu ya Rozita. Nanti aku cerita balik ubat apa yang doktor bagi nanti ya.


Ceritaita

Ulasan

  1. kali terakhir aku sakit mata rasanya dah berpuluh tahun dulu. rasa nak terjojol bila solat kan.. huhu sakit. syafakillah ita

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :) Link blog tidak dibenarkan sama sekali. Jika ada, komen anda akan dibuang atau ditandakan spam.

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat