Follow my blog with Bloglovin

Ahad, 22 September 2013

Daging masak ungkep dengan roti, Asam Pedas Ikan Pari dan Lempeng, Mandi pantai..

assalamualaikum semua,

huhu...panjangnya tajuk....
nak memadamkan dengan lama aku hilang kan...?

hari cuti kan...family time...

semalam lepas shah balik kerja berebut kami pegi tunaikan janji nak bawak anak main kat petrosmart kat yayasan pahang..

boleh pulak ekon dekat bangunan yayasan pahang tu dalam penyelengaraan..panas gila..mujur kejap je kat situ...bukan ada orang pun cuma keluarga kami je pun..hehe..rasa macam pusat sains keluarga pulak tetiba...

pastu kami jalan-jalan kejap kat luar bangunan tu..tengok-tengok kolam kat depan dia..tadi macam pusat sains kami kan? ni macam bangunan kami pulak..hehehe..

lepas tu boleh pulak masa dalam kereta nak balik rumah terfikir mandi pantai pun best jugak kan...apa lagi..balik rumah kejap...kemas apa yang patut dan terus ke pantai...

anak-anak apa lagi...suka bukan kepalangnya...berebut memasing nak turun ke laut..sibuk bertanya boleh mandi ke tak...

ye la walau pantai tak sampai pun 5 km dari rumah kami tapi perginya boleh dikira dengan jari..kalau datang pun cuma jengah je dari tepi..risau nak lepaskan anak-anak main di pantai..takut sangat kami terleka..dan semalam bagi diorang main puas-puas..pukul 6.30 petang baru kami balik rumah..senang hati semua..senyum je...sampai hari ni pun mengajak pegi lagi...tapi tak boleh sebab shah ada ot malam ni..berebut pulak nanti.. maaflah takde gambar..sibuk jaga anak-anak sampai hp semua kena tinggal dalam kereta je..

pagi ni semua bangun awal semangat agaknya dapat mandi pantai...sibuk pulak aku memasak sarapan tadi di samping siapkan tempahan biskut...sesiapa yang berminat tempahan dibuka sentiasa ok...sila la ke koleksi cikta tu ye..ceh..sempat iklan pulak...free tak berbayar ni ye...hehe..

dan menu pagi tadi simple untuk sarapan..aku cuma buat lempeng je...anak-anak makan gitu je..aku cicah dengan lauk semalam..peria goreng pedas telur..

tetiba je abg long boleh pulak tanya... "ummi..takde ke kuah merah ikan pari?" (maksud dia tu asam pedas la)..

memasak pulak asam pedas ikan pari buat anak bujang ni...siap request nak yang tak pedas...puas aku godeh bagi merah tapi tak pedas tau..dah rupa asam rebus pun ada dah aku tengok..

tapi berbaloi aku masak...licin lempeng tak berbekas sikit pun...alhamdulillah..

pastu tetiba je teringin nak buat daging masak ungkep...korek-korek resepi dengan kawan-kawan...dengan konpiden nak buat sekali jintan puteh takde...aku buat je dengan apa yang ada...alhamdulillah tak menjejaskan rasa...resepi daging ungkep ni aku cerita esok ye..payah nak tulis kat hp ni...kang salah taip pulak..

dan tadi bila ungkep siap pukul 4 lebih...aku santap pukul 5...alhamdulillah bertambah shah makan nasi...terima kasih bang... aku pun laju je makan dengan roti semalam...resepi roti pun carry forward ok..yang ni pun boleh cuba confirm jadi..walau takde breadmaker atau kalau ada pun malas nak guna macam aku..hahaha..

bebudak pun laju makan nasi dengan kuah asam pedas tak pedas..alhamdulillah...syukur..hilang penat memasak kan... ;)

p/s ada lagi adunan biskut lum abis bakar tu.. rilek dulu la..banyak dugaan bila anak-anak segar bugar ni..kejap-kejap nak susu..kejap-kejap nak air cantik(sirap).. kejap-kejap nak air milo ais...adoiii..dah gaya kedai makan dah ummi ni nak oiii.....yang kecik pun sama sibuk..nak acu...nak acu..(nak susu :) )

Cerita menarik lain

4 Luahan Ikhlas:

ANIM berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

semua menu tu favourite 2 abdul kak juga, huhu..
tang lempeng tu, abah dia tapi kena cicah dengan sambal hijau..huhu

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sambal hijau pun sedap kak.. kalau org jhr, lempeng dengan sambal belacan pun jadi..

Denaihati berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Alhamdulillah, puas hati masak bila anak-anak makan habis macam ni.

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

aah...hilang rasa penat...