Daging masak ungkep dengan roti, Asam Pedas Ikan Pari dan Lempeng, Mandi pantai.. - Cerita Ita                                                             Daging masak ungkep dengan roti, Asam Pedas Ikan Pari dan Lempeng, Mandi pantai.. Langkau ke kandungan utama

Daging masak ungkep dengan roti, Asam Pedas Ikan Pari dan Lempeng, Mandi pantai..

assalamualaikum semua,

huhu...panjangnya tajuk....
nak memadamkan dengan lama aku hilang kan...?

hari cuti kan...family time...

semalam lepas shah balik kerja berebut kami pegi tunaikan janji nak bawak anak main kat petrosmart kat yayasan pahang..

boleh pulak ekon dekat bangunan yayasan pahang tu dalam penyelengaraan..panas gila..mujur kejap je kat situ...bukan ada orang pun cuma keluarga kami je pun..hehe..rasa macam pusat sains keluarga pulak tetiba...

pastu kami jalan-jalan kejap kat luar bangunan tu..tengok-tengok kolam kat depan dia..tadi macam pusat sains kami kan? ni macam bangunan kami pulak..hehehe..

lepas tu boleh pulak masa dalam kereta nak balik rumah terfikir mandi pantai pun best jugak kan...apa lagi..balik rumah kejap...kemas apa yang patut dan terus ke pantai...

anak-anak apa lagi...suka bukan kepalangnya...berebut memasing nak turun ke laut..sibuk bertanya boleh mandi ke tak...

ye la walau pantai tak sampai pun 5 km dari rumah kami tapi perginya boleh dikira dengan jari..kalau datang pun cuma jengah je dari tepi..risau nak lepaskan anak-anak main di pantai..takut sangat kami terleka..dan semalam bagi diorang main puas-puas..pukul 6.30 petang baru kami balik rumah..senang hati semua..senyum je...sampai hari ni pun mengajak pegi lagi...tapi tak boleh sebab shah ada ot malam ni..berebut pulak nanti.. maaflah takde gambar..sibuk jaga anak-anak sampai hp semua kena tinggal dalam kereta je..

pagi ni semua bangun awal semangat agaknya dapat mandi pantai...sibuk pulak aku memasak sarapan tadi di samping siapkan tempahan biskut...sesiapa yang berminat tempahan dibuka sentiasa ok...sila la ke koleksi cikta tu ye..ceh..sempat iklan pulak...free tak berbayar ni ye...hehe..

dan menu pagi tadi simple untuk sarapan..aku cuma buat lempeng je...anak-anak makan gitu je..aku cicah dengan lauk semalam..peria goreng pedas telur..

tetiba je abg long boleh pulak tanya... "ummi..takde ke kuah merah ikan pari?" (maksud dia tu asam pedas la)..

memasak pulak asam pedas ikan pari buat anak bujang ni...siap request nak yang tak pedas...puas aku godeh bagi merah tapi tak pedas tau..dah rupa asam rebus pun ada dah aku tengok..

tapi berbaloi aku masak...licin lempeng tak berbekas sikit pun...alhamdulillah..

pastu tetiba je teringin nak buat daging masak ungkep...korek-korek resepi dengan kawan-kawan...dengan konpiden nak buat sekali jintan puteh takde...aku buat je dengan apa yang ada...alhamdulillah tak menjejaskan rasa...resepi daging ungkep ni aku cerita esok ye..payah nak tulis kat hp ni...kang salah taip pulak..

dan tadi bila ungkep siap pukul 4 lebih...aku santap pukul 5...alhamdulillah bertambah shah makan nasi...terima kasih bang... aku pun laju je makan dengan roti semalam...resepi roti pun carry forward ok..yang ni pun boleh cuba confirm jadi..walau takde breadmaker atau kalau ada pun malas nak guna macam aku..hahaha..

bebudak pun laju makan nasi dengan kuah asam pedas tak pedas..alhamdulillah...syukur..hilang penat memasak kan... ;)

p/s ada lagi adunan biskut lum abis bakar tu.. rilek dulu la..banyak dugaan bila anak-anak segar bugar ni..kejap-kejap nak susu..kejap-kejap nak air cantik(sirap).. kejap-kejap nak air milo ais...adoiii..dah gaya kedai makan dah ummi ni nak oiii.....yang kecik pun sama sibuk..nak acu...nak acu..(nak susu :) )

Ulasan

  1. semua menu tu favourite 2 abdul kak juga, huhu..
    tang lempeng tu, abah dia tapi kena cicah dengan sambal hijau..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. sambal hijau pun sedap kak.. kalau org jhr, lempeng dengan sambal belacan pun jadi..

      Padam
  2. Alhamdulillah, puas hati masak bila anak-anak makan habis macam ni.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :) Link blog tidak dibenarkan sama sekali. Jika ada, komen anda akan dibuang atau ditandakan spam.

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Rayuan untuk kakak husna..

assalamualaikum semua, aku nak sambung cerita pasal permohonan sekolah kakak husna yang tak berjaya aritu.. ada ke yang berminat nak tau cerita lanjut? kalau takde pun aku saja je la nak kongsikan kot-kot akan ada ibubapa yang mengalami nasib sama macam aku nanti kan... jadinya ini panduan untuk korang yang bakal ada anak berumur 6 tahun akan datang... Rayuan ke Pra Sekolah inilah pra sekolah idaman kakak.. ni namanya mengintai dari celah tingkap.. hehe macam aku ceritakan dalam entri sebelum ni, kakak husna tak berjaya nak dapatkan tempat ke Pra Sekolah di sekolah yang sama dengan abg long.. dan aku pun pergi ke sekolah keesokkan harinya selepas menerima surat penolakan tu.. Usaha merayu untuk prasekolah aku pergi dalam waktu pagi.. waktu orang tengah sibuk nak hantar anak-anak masing-masing ke sekolah.. kalau ikutkan waktu tu memang macam tak berapa sesuai memandangkan cikgu-cikgu sedang agak sibuk menguruskan anak murid masuk ke kelas masing-masing.. belum