Follow my blog with Bloglovin

Rabu, 9 Mac 2011

main masak2 jap jom...


salam semua,

meh kita main masak2 nak? entry sesaje ni sebab nak tepek gambar masakan yg aku rasa best dan simple..korang mesti cuba tau...

gambar tu sory la ye sbb gambar dalam kuali...takde gambar masuk mangkuk pasal masuk je mangkuk..terus abis...camne nak ambik gambar kan?

Nama resepi ni: Sambal hiris berbunga2...

resipi dia simple je...camni:

bahan A
bawang besar 1 biji je cukup, tapi kalau suka bawang leh letak banyak2
bawang putih 3 biji, pun sama seperti di atas tu ye...
cili padi 10-15 batang...kalau nak pedas leh tambah lagi...
semua diatas hiris2 kan ye...
ikan bilis, segenggam

bahan b
tauhu 3 keping, potong nipis2
kentang 3 biji, potong nipis2 gak...
semua bahan b ni goreng dulu dan tepikan...

bahan c
bunga kantan 3-4 kuntum, hiris2...
kucai seikat, hiris2 gak (kalau takde pun tak pe, aku tak letak susah nak cari)

cara2 dia,
tumis bahan A sampai wangi, pastu letak garam..en aji...secukup rasa...
dahtu masukkan semua bahan c tadi...letak air barang semangkuk..agak2 ye...
agak2 cam 5 minit gitu bubuh lak bahan b ok...
tunggu sampai kuah agak2 kering sikit dan...dah siap dan boleh dihidangkan....

cadangan untuk makan:
1. leh makan dengan nasi panas...sure x yah lauk lain
2. makan dengan lempeng kosong...best..cuba la...
3. makan dengan roti...
4. buat inti karipap...marveles... Cerita menarik lain

2 Luahan Ikhlas:

ariana's berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

yum yum..nampak macam sedap..kena cuba ni..Ita kat Kuantan juga ke..? Akak pun..Salam kenal..:)

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

salam kenal kak...eh akak ke? cam muda je gambar tu..

kuantan kat ne kak? sy kat kg kempadang, tg lumpur..