Follow my blog with Bloglovin

Jumaat, 7 Disember 2012

Doa untuk mendidik anak dan tawakkal

salam sejahtera semua,

pagi jumaat yang mulia ni aku nak cuba taipkan satu entry panjang....

yang pertama mengenai tawakkal


pepagi ni tetiba je aku rasa nak menulis sesuatu mengenai tawakkal.... sesuatu yang sepatutnya kita sampai menyampaikan....ada dua entry aku menceritakkan tentang tawakkal sebelum ni...pertama di sini
Doa dan petua untuk tambah susu ibu dan kedua di sini pula Adakah berat lahir bayi anda mempengaruhi berat ketika membesar?

semalam petang sebelum balik aku sempat menyinggah ke Youtube... mendengar satu tazkirah yang disampaikan oleh Dato' Dr Mohd Asri.... menarik ceritanya...mengenai Ayat Seribu Dinar dan Tawakkal...

seringkali dalam masyarakat kita menggunakan Ayat seribu dinar ini untuk melariskan perniagaan mereka... sering kita tengok ayat ini tergantung di kedai-kedai dan rumah dan terhias indah dalam frame yang cukup cantik...tak kurang juga terdapat dalam berbagai bentuk seni khatnya....

tapi sering tak kita bertanya.... tau atau fahamkan kita apa yang terkandung di dalam ayat tersebut..... mungkin kita tak pernah bertanya....mungkin selepas ini Ustaz Akhil Hayy boleh bertanya melalui rancangan popular beliau di Astro bertajuk Cubaan...

mungkin jawapan yang akan kita terima adalah....

1. "saya tak tau...ayat ini orang kata untuk bagi pelaris pada kedai"
2. "saya cuma gantung je...pesan orang tua-tua..."
3. "kalau takde ayat tu susah nak laku tau"
4. atau ada yang terus berlalu sambil tutup muka sebab taknak jawab...

berapa ramai yang tau ayat tu sebenarnya adalah dari Al-Quran Surah Al -Talaq ayat 2 hingga 3?

SUMBER


aku bukan sesiapa...

aku cuma nak kongsikan doa yang dikongsikan oleh Dr Asri ini....

Doa ini sering dibaca oleh pemimpin agong.. Rasulullah S.A.W



Ya Allah Yang Maha Hidup, Yang Maha Berdiri, Yang Menguasai segala urusan, Dengan rahmatMu aku memohon pertolongan, baiki untukku urusanku keseluruhannya, Janganlah Engkau serahkan aku kepada diriku sendiri walaupun sekelip mata... 
amin...


dan untuk isi seterusnya aku cadangkan tengok video ini ok...




p/s aku tak mampu menyambung untuk doa mendidik anak....petang kang ye... sekarang masa untuk MARI BEREHAT UNTUK SOLAT..







Cerita menarik lain