Selasa, 16 Julai 2013

Penentuan Arah Kiblat mengikut Istiwa' Matahari di atas Kaabah

assalamualaikum semua,

pagi ni agak berkabus di kuantan ni... didoakan tak sampai ke petang cuaca yang suram ni...

sebabnya hari ni kalau menikut kalender setiap tahun adalah hari penentuan kiblat mengikut Istiwa' matahari di atas Kaabah...

ada sesiapa nak tau maksud istiwa'? boleh rujuk rujukan di bawah ni ye.. aku bukan ahli ilmu dan menerangkan lebih lanjut...

cuma nak berkongsi cara kita nak tentukan arah kiblat menggunakan kaedah Istiwa' Matahari di atas Kaabah ini...sebenarnya terbaca semalam bila ada yang mengingatkan... terima kasih Denaihati..

merujuk pada Falak online telah ditentukan setiap tahun penentuan kiblat dengan cara ini boleh dibuat pada 28 Mei jam 5.16 petang dan 16 Julai jam 5.28 petang...

Cara menentukan arah kiblat :1. Pacakkan satu tiang lurus di tanah rata.2. Letakkan satu tali dengan pemberat di hujungnya untuk memastikan tiang itu benar-benar lurus.3. Perhatikan bayang-bayang yang terhasil pada jam 5.28 petang.4. Arah kiblat ditentukan dengan melihat arah bayang-bayang. Jika arah bayang-bayang di sebelah belakang anda, maka arah kiblat adalah setentang dengannya iaitu arah depan anda.

ini diterangkan dalam blog Nadi Irfan... terima kasih...

meh kita tengok gambar ni...


gambar  dari rujukan 4


gambar ni untuk konsep yang digunapakai sebagai penentuan arah kiblat...


gambar  dari rujukan 4 


semoga entry ni memberi manfaat pada semua..inshaaAllah...

Rujukan 1 : Makna Istiwa'
Rujukan 2 : Denaihati
Rujukan 3 : Falak Online
Rujukan 4 : Nadi Irfan
Rujukan 5 : Gambar dan cara menentukan kiblat


p/s terbaca pasal video maaf dari Alvin dan Vivian tadi... sesungguhnya memberikan kemaafan adalah sesuatu yang terindah. terutama bagi umat Islam...lebih-lebih lagi di dalam bulan Ramadhan ni... semoga Allah memberi petunjuk dan hidayahNya kepada semua insan di mukabumi ini...amin...



6 Luahan Ikhlas:

Nurzakiah Hanum berkata...

bagus entry nie

trah zain berkata...

owh,, harini ea? ingatkan semalam...hoho

:: Mrs.Eady :: berkata...

sgt bagus perkongsian ini kak!

ainnoraini berkata...

salam ramadhan dan terima kasih sudi berkongsi n3 ni..

ANIM berkata...

banyak juga blog buat entry pasal ishiwa matahari ni. blog ita yg paling detail, heee. tq

Bin Muhammad berkata...

Bila masuk petang jer mendung...huhu xde bayang nak tengok.