Catatan terkini

Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing

Imej
Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing - gambar ni kredit google ya Assalamualaikum semua, dulu aku pernah cerita pasal kedai jual keropok lekor sedap di Mersing dalam blog aku ni. Masa tu aku perkenalkan satu kedai keropok kat Mersing la. Bukan kedai keropok lekor popular dan viral di Mersing pun masa tu. Tapi aku cerita sebab dia jual keropok sedap. Kali ni aku nak cerita pasal kedai keropok sedap yang lain pulak. Lokasinya masih lagi di Mersing. Tak berubah ke daerah lain lagi la. Setakat ni kalau dalam Johor ni keropok area Mersing la yang menjadi pilihan kami sekeluarga. Pada kami, keropok daerah lain di Johor ni bukanlah tak sedap, cuma tak menepati selera je. Gambar lama dia, masa ni takde lagi papan tanda kuning kedai dia Ni gambar baru, adik aku ambik dari dalam kereta Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing Eh yang aku cerita ni pasal keropok lekor sedap tau. Bukan keropok keping. Karang ada yang salah faham pulak. Kadang-kadang ada keropok lek

Jalan-Jalan Cari Makan

Jalan-jalan cari makan

Kafe Istiqamah


Assalamualaikum semua,  hari ni aku ambik peluang balik awal hari Khamis untuk jalan-jalan cari makan. Oh ya kat Johor ni hari Khamis balik awal ya. Waktu pejabat rasmi pukul 8 pagi sampai 3.30 petang. Masa dipendekkan untuk sama ratakan dengan orang yang rehat hari Jumaatnya panjang tu. 

Pasemboq yang kami bungkus


Jadi konon awalnya cadang nak makan kat kedai makan kawan facebook yang baru berniaga. Dia jual laksa utara dan Pasemboq. Ada jugak makanan panas. Tapi bila elok je parking hujan menderu turun. Dengan Adam tengah tidur Shah angkat, jadi kami buat keputusan bungkus je la. 

makanan kami bungkus. Ada Pasemboq dengan Laksa Utara 

Kami pun bungkuslah laksa utara dengan Pasemboq tu untuk bawak balik. Kedai kawan ni kat Kampung Melayu, Kluang.. berhadapan dengan kedai bumbung hijau dan bersebelahan dengan Rumah Seni. Kira lokasi dia memang ngam cuma sayang macam tersembunyi sikit. 

Lupa ambik gambar lepas bubuh kuah


Balik dari situ boleh pulak hujan berhenti. Sabar je la. Disebabkan nak mengubati hati yang lara tak dapat melepak kat kedai, jadi aku ajak la Shah singgah kat Cendol Kader. Lama wei tak makan.

Makan cendol Kader pulak


Cendol ni ada kenangan dia yang menarik sebab dari aku kecik kedai ni dah ada. Tu belum cerita balik sekolah dari Sekolah Tinggi Kluang dulu selalu singgah Condel Kader ni kejap. Sambil order karipap sardin pakcik sebelah. 

Sekarang karipap tu dah takde cuma tinggal apam balik je. Tapi cendol ni korang.. kalau pernah makan rasa dia macam tak berubah.. Masih sedap macam dulu-dulu. 

Bangunan kat hujung jalan tu la belakang Koro atau nama lama dia Coronation iaitu sebuah pangggung wayang.

Dulu-dulu siap Abah belanja murtabak kat belakang Coro. Sedap murtabak tu. Murtabak sebenar dan dari situ aku tau rupanya murtabak kena guna rempah beriani. Baru sedap dan lain rasanya. 

Esok nak bangun awal bersenam dengan anak-anak. Dan diorang ajak makan kat tempat biasa katanya. Kita tengok esok. 


Ceritaita

Ulasan

  1. memang nostalgic sungguh bila berkunjung ke tempat makan yg biasa kita kunjungi masa sekolah dulu2. Ada yg masih kekal tp byk yg dah bertukar tangan atau tutup terus.....

    BalasPadam
  2. nampak lain sket kuah Pasemboq tu, gelap eh

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :)

Catatan popular daripada blog ini

Tok Aman Bali Beach Resort Kelantan

Resepi Pau Gebu yang sangat lembut

Resepi Mudah Apam Kukus